PromZ Vak 02-2014

z 33 2014 - nummer 2 - www.promz.nl 9 worden van de EPPA. Hendriksen maakt duidelijk dat hij geen EPPA kan bouwen op alleen de landenorganisaties, en dat is een trendbreuk die de organisatie goed zou kunnen doen. “Iedereen weet dat, maar niemand durfde dat totnutoe te zeggen. Ik zeg het nu wel.” Hendriksen: “Ik wil de landenorganisaties absoluut niet voorbij lopen, maar andere organisaties van suppliers en distributeurs, zoals ze die in Engeland en Duitsland kennen, zijn vanaf nu wel- kom als EPPA-lid. Boven de CSR-certificeringen komt een apart bestuur van suppliers. Dat bestuur wordt als aparte entiteit lid van de EPPA en krijgt een plaats in de board. Dan heb je meteen ook andere mensen in het bestuur aan tafel dan alleen de landenorganisaties.” De rode lijn in het verhaal, zegt Hendriksen, is dat er geen geld is. Daardoor worden ook zaken die permanente aandacht en inzet verdienen, zoals de lobby in Brussel en de relatie met politieke afgevaardigden, ad hoc behandeld. Komt er weer zo’n ‘akkefietje’ als met de farmaceutische industrie, dan wordt er een team samengesteld om actie te ondernemen, vertelt Hendriksen nogal luchtig. Professioneel secretariaat Permanente aandacht verdient ook Europees (markt)onderzoek, internationale kennisuitwisseling en pr richting eindmarkt, bij- voorbeeld ten behoeve van het CSR-certificaat. Maar er is geen geld voor. Geldgebrek is er ook debet aan dat de EPPA zich geen professioneel secretariaat kan veroorloven en het moet doen met een voorzitter voor maar 2 dagen per week. Hoe is het toch mogelijk dat de Europese promotionele producten- industrie, waar zo’n 12 miljard euro in om gaat, geen professionele EPPA op de been kan krijgen en houden? Hendriksen is er redelijk laconiek onder en heeft – kennelijk – de erfenis van de EPPA geaccepteerd. De EPPA begon eind jaren ’90 als een ‘praatclub’ en dat kon toen ook, omdat er uit geen enkele hoek dreiging viel te verwachten en de bomen tot de hemel groeiden. Dat is niet meer zo. De branche moet slagvaardig kunnen zijn en daar zijn mensen en middelen voor nodig. Ook Hendriksen vindt het spijtig dat het PPAI-model het niet heeft gehaald. Hendriksen: “De landenorganisaties moeten begrijpen dat ze óf meer geld moeten geven óf andere modellen moeten accepte- ren om de EPPA te financieren. Het is niet anders. Ik blijf goede hoop houden. De mainline is dat er een korte termijnplan moet komen in verband met financiën om de EPPA überhaupt te kun- nen continueren. Daarnaast is een lange termijnplan met de visie voor de komende jaren belangrijk. Beide wil ik rond de zomer klaar hebben.” Serge Mertens, PF Concept: Suppliers moeten het voortouw nemen ‘ De regelgeving vanuit Brussel gaat de hele branche aan, maar het klopt dat suppliers er het meest direct mee te maken hebben. Zij zouden daarom het voortouw moeten nemen. Vergeet echter niet dat suppliers als PF Concept binnen de branche misschien wel groot zijn, maar als bedrijf in Europa nou ook weer niet zo ontzettend veel gewicht in de schaal leggen. Ik maak me zorgen om wat eruit Brussel komt. De farmaceutische industrie heeft zichzelf aan banden gelegd en dat is gewoon scha- delijk voor de premiumbranche. Er zijn nog geen aanwijzingen dat andere bedrijfstakken eenzelfde regulering overwegen, maar het is zeker denkbaar dat Brussel in navolging van wat er in de farma is gebeurd de promotionele productenmarkt nog sterker wil reguleren. Het probleem in onze branche is de versnippering. Neem alleen al het feit dat Nederland en België beide een eigen branchevereniging hebben. Zolang men niet bereid is samen op te trekken, zal het lastig worden om echt invloed uit te oefenen in Europa. Dat kost namelijk geld. Professionele lobbyisten zijn duur en die kunnen vanuit het huidige EPPA niet betaald worden. In de Verenigde Staten kan dat wel, maar daar heeft men niet de versnippering die we in Europa wel hebben. Ik geloof niet dat een sterkere EPPA op dit moment realistisch is. Als bedrijven al niet eens lid worden van een nationale branchevereni- ging, dan doen ze dat zeker niet bij een Europese vereniging, die nog meer op afstand staat. Voorlopig denk ik dat we moeten streven naar sterke nationale brancheverenigingen. Cruciaal vind ik dat er onaf- hankelijke voorzitters komen, die geen eigen bedrijf in onze branche hebben. De voornaamste taak van PPP en BAPP is het imago van relatiegeschenken te verbeteren. Dat de farmaceutische industrie geen premiums meer wil, komt omdat men een totaal verkeerd beeld heeft van wat relatiegeschenken zijn en doen. Men een betere lobby had de branche de farma-sector op andere gedachten kunnen brengen. Daar ben ik van overtuigd. Als het nodig is om de PPP en BAPP financieel sterker te maken, dan zou PF Concept niet tegen een contributieverhoging zijn. ’ EPPA, ja of nee? (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5