PromZ Vak 02-2014

z 31 2014 - nummer 2 - www.promz.nl 8 Hendriksen: “We moeten snel geld binnenhalen en in dat streven doen we inderdaad een beroep op de distributeurs. Ik ga uit van het positieve scenario. Hoe meer distributeurs met dit certificaat werken, hoe meer zij zich kunnen onderscheiden en hoe meer vraag ernaar zal komen vanuit de eindklant. We verwachten zelfs dat het CSR-certificaat in toenemende mate een eis in tenders wordt. Bovendien is het CSR-certificaat richting Brussel een sig- naal dat de branche aan zelfregulering doet.” Een commerciële inslag kan Hendriksen niet worden ontzegd: hij wil ‘bruggen slaan’ met bedrijven als de PSI en het Europese Michel van Bavel, voorzitter Belgische branchevereniging BAPP: De farma-industrie is een afschrikwekkend voorbeeld ‘ Er zijn nationale belangen en Europese belangen voor de branche. De Europese belangen kunnen het beste vanuit EPPA worden behartigd. Met de nieuwe voorzitter ligt daar een kans om ook een nieuwe start te maken. Ik verwacht van de nieuwe voorzitter dat hij een strategisch plan maakt met een visie waaruit duidelijk wordt hoe de branche zijn belangen denkt te gaan verdedigen in Brussel. Een van de belangrijkste vragen is hoe de inkomstenpositie van EPPA versterkt kan worden. Ik ben er voor dat distributeurs en suppliers individueel lid kunnen worden van EPPA. In ruil daarvoor zouden zij met korting gebruik moeten kun- nen gaan maken van specifieke producten van EPPA, denk aan surveys, awards en certificaten. Als EPPA meer inkomsten heeft, kunnen er profes- sionele lobbyisten worden ingehuurd - zoals in Amerika al gebruikelijk is - die dicht bij het vuur zitten en de belangrijkste mensen in Brussel persoonlijk kennen. Ik vind het nodig dat de Europese branche een gezamenlijke lobby voert in Brussel. De farma-industrie is een afschrikwekkend voorbeeld welke kant het op kan gaan. Ik acht de kans reëel dat ook andere branches het gebruik van premiums aan banden zullen proberen te leggen. Ik denk dat de suppliers het voortouw moeten nemen in EPPA, omdat zij als importeurs het eerste met strenge regelgeving te maken krijgen. Ik zie ook wel dat suppliers zich ermee bezighouden, maar op dit moment doen zij dat vooral uit eigen belang: door in te spelen op regelgeving willen zij aantrekkelijker worden voor distributeurs. Maar het is zeker geen onderwerp dat alleen suppliers aangaat. Ook distributeurs hebben een belang, en moeten dus betrokken zijn bij de lobby. Ik denk dat de branche de strenge regelgeving, en bijvoorbeeld de toe- genomen eisen aan certificering, alleen effectief kunnen tegengaan als we erin slagen het imago van ons product te veranderen. We moeten benadrukken dat promotionele producten een onderdeel van de commu- nicatiemix zijn, net zo goed als tv-commercials en advertenties. Zolang er nog beleidsmakers zijn die denken dat premiums overbodig en milieu- onvriendelijk zijn, hebben we als branche te vrezen van regelmakers. ’ Lex van den Bosch (Cow Company): Ik voel weinig betrokkenheid bij de EPPA ‘ Ik ben niet bang voor de Europese regelgeving op zichzelf; het is goed dat de consument beschermd wordt. Maar ik ben wel bang voor de manier waarop het gebeurt. Ik vraag me af of Europese ambtenaren zelf wel begrijpen hoe deze branche in elkaar steekt. Ik kreeg laatst een controleur over de vloer, en die wist duidelijk van toeten noch blazen. Ik vroeg hem: hoe zou jij ons controlesysteem inrichten, en daarop wist hij geen antwoord. Ik ben niet bang dat Europa de handel in promotionele items sterk aan banden gaat leggen. Je kunt niet zomaar een branche liquideren. En daarbij: sommige regelgeving kan ook positief uitpakken. Denk aan snoepreclame en kinderen onder de 12 jaar. Misschien stimuleert het fabrikanten om gezondere snoepjes te ontwikkelen en ik ben ervan overtuigd dat wij als promotionele producten branche daarvan mee kunnen profiteren. Het is goed dat de EPPA er is, maar ik betwijfel of men genoeg slagkracht heeft. EPPA is een semi-professionele organisatie. Ik vind dat EPPA ook veel te veel op afstand staat. Ik voel weinig betrokkenheid met die organisatie. Ik vind het geen goed idee om distributeurs en suppliers individueel lid te laten worden van EPPA. Dat gaat niet werken, daarvoor is men veel te veel bezig met overleven en op de eigen business gericht. Lobbyen in Brussel vereist een langetermijnvisie, en daarin is deze bran- che niet zo sterk. Tegelijk zie ik dat het PPP in Europa niets klaar speelt. Daarvoor is die organisatie veel te klein. De rol van PPP zie ik vooral binnen Nederland: professionalisering, kennisdeling, ondersteuning etc. Ik vind Europese regelgeving niet alleen een zaak van suppliers. Het is veel te makkelijk om dat op hun bord te leggen. Europese regels raken ook distributeurs. Het is dus een onderwerp waarin we gezamenlijk op moeten trekken. ’ vakblad Eppi om er ‘met z’n allen beter van te kunnen worden’. Hendriksen: “Waarom zouden we van de EPPA niet méér een bedrijf kunnen maken? Wat is er mis mee om goede produc- ten en diensten te verkopen waar suppliers en distributeurs hun voordeel mee kunnen doen? Denk aan marktonderzoek, extra supplierskortingen, Europese ‘denktank’ gesprekken tussen dis- tributeurs, gratis Europees magazine, etcetera.” Naast de verkoop van het CSR-certificaat, wil Hendriksen inkom- sten genereren uit meer lidmaatschappen. Hij wil dat er meer organisaties dan alleen landelijke brancheorganisaties lid kunnen EPPA, ja of nee?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5