PromZ Vak 02-2014

26 TEKST: Karin Schaper ism Rutger Vahl foto: Luzan Veenendaal EPPA, ja of nee? Geldgebrek grootste struikelblok D e EPPA, de European Promotional Products Association, heeft een nieuwe voorzitter. De voor- malige voorzitter Hans Poulis heeft onlangs het stokje overgedragen aan Thomas Hendriksen. Hij is gepokt en gema- zeld in het promotionele productenvak, als voormalig oprichter van Cravat Club Omex en lid van de adviesraad van het PPP. Geregeld is de EPPA onderwerp van gesprek in dit vakblad. PromZ Vak vindt een krachtige en slagvaardige Europese belangenbehar- tiger van de productenindustrie van cruciaal belang. In the end is de productenbranche immers allang niet meer een nationale kwestie, maar Europees. Wetgeving en EU-richtlijnen zijn immers grensoverschrijdend. De branche moet dus kunnen meepraten met de Europese wetgever om tegengas te kunnen geven aan steeds strengere wet- en regelgeving die bedreigend kan zijn voor de branche. Denk alleen maar terug aan quota, anti-dump maatregelen en de farmaceutische industrie, die vorig jaar in Europees verband op eigen initiatief give away’s in de ban deed. Als andere industrieën volgen en het Europees parlement mee- krijgen, is er sprake van een ernstige bedreiging voor suppliers en distributeurs. Give away’s zijn immers ongevraagde producten en zaken als MVO en alles wat met het belasten van het milieu heeft te maken zijn stokpaardjes waarmee politieke partijen en consumentenorganisaties zich kunnen profileren. En dan heb je de poppen aan het dansen. Een stevige lobby is dus heel belangrijk, naast dat het echt tijd wordt dat de Europese branche in kaart wordt gebracht middels (markt)onderzoek – óók een taak waarin de EPPA een rol moet kunnen spelen. Geld en mankracht In PromZ Vak nr 4 van 2013 lieten we Hans Poulis, Stef van der Velde (Giving Europe/EPPA Supplier Steering Committee) en André Noordwijk (BeGlobal/bestuurslid PPP) aan het woord over hoe de EPPA (de federatie van slechts 12 nationale brancheorganisaties in Europa) 2014 in zou moeten gaan. Buigen of barsten was de kop boven dat artikel: los van meer betrokkenheid uit de branche bij de activiteiten van de EPPA, is er ook beduidend méér geld Hoeveel tijd rest nog om te voorkomen dat het imago van de industrie (verder) deuken oploopt en het Europees parlement regels gaat opleggen waar de branche niet op zit te wachten? PromZ Vak denkt dat het inmiddels 5 voor 12 is en dat het hoog tijd wordt voor een slagvaardige Europese branchevereniging. We vroegen het aan het vak en de nieuwe EPPA-voorzitter Thomas Hendriksen. Martin de Winter, Hokra Below the Line: Europese lobby moet effectiever ‘ Als het gaat om de Europese lobby of Europees marktonderzoek, dan ligt het voor de hand om dat vanuit EPPA te doen. Maar andere zaken kun je beter nationaal aanpakken. Wat voor mij nu prioriteit heeft is het imago van promotionele middelen (als onderdeel van de communicatiemix) verbeteren, en de branche verduur- zamen. Beide zaken hoef je niet in Europees verband te regelen, maar kun je ook vanuit het PPP doen. Ik zie weinig in het idee om de EPPA meer invloed te geven en sterker te maken. Ik ben met name bang dat de betrokkenheid van distributeurs – die nu al laag is, kijk naar het geringe aantal leden van PPP – nog verder af zal nemen. Die betrokkenheid zal afnemen omdat distributeurs zich niet ‘Europees’ voe- len. Dit is een verschil met de Verenigde Staten, waar alle bedrijven zich in de eerste plaats Amerikaans voelen, en bijvoorbeeld niet Californisch. Ik weet bijvoorbeeld niets van de situatie van distributeurs in Spanje. Bovendien is dit meer een onderwerp waar suppliers en importerende dis- tributeurs zich druk over moeten maken. Zij hebben het meest met strenge regelgeving te maken. We moeten toe naar een systeem dat distributeurs lid worden van een natio- nale branchevereniging. Maar de afdracht aan de Europese organisatie moet beter en transparanter, zodat er een effectievere Europese lobby gevoerd kan worden. Vanuit suppliers ligt het anders. Zij bedienen Europees. Misschien moeten we wel toe naar een systeemwaar suppliers in een Europese organisatie zitten en distributeurs lokaal. Naar mijn mening is het vak van distributeur écht anders dan dat van supplier. Het heeft andere karakteristieken. Lokaal kunnen dan samen projecten worden gedaan. ‘

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5