PromZ Vak 02-2014
15 2014 - nummer 2 - www.promz.nl z verschilt in 2014 nauwelijks van de oordelen die men daarover had in 2013. De prijsdruk, zowel vanuit de opdrachtgever (het moet steeds goedkoper) en het genoegen nemen met lagere marges door stuntende collega-distributeurs wordt door de distributeurs als de grootste bedreiging voor het vak genoemd. Hierbij noemt men in veel gevallen ook de goedkope internetaanbieders van promotionele producten. Andere bedreigingen die men spontaan noemt zijn het weinig professionele optreden van sommige col- lega’s alsmede het feit dat er eigenlijk veel te veel distributeurs actief zijn, los nog van branchevreemde partijen die ook de markt voor premiums hebben ontdekt. Ook het betaalgedrag van de afnemers maakt een meerderheid van de distributeurs niet blij (zie ook pag. 16). Allemaal zaken die een voortdurende aanslag plegen op de winstgevendheid. Website impuls voor omzet Hoe kun je je omzet een impuls geven? Distributeurs die omzet- groei rapporteren noemen opvallend vaak hun vernieuwde website als een van de succes-bepalende factoren. Inmiddels verkoopt bijna de helft van de distributeurs ook via internet (44%). Hiervoor noemden we al de concurrentie van internetaanbieders die een aantal distributeurs een gruwel noemen. Hoe je het dus ook wendt of keert: internet is belangrijk geworden, heel belang- rijk, zowel richting bestaande als richting nieuwe klanten. Het kan daarbij overigens gaan om een volledige transactie via internet, maar het kan ook gaan om prijsaanvragen die via internet binnen komen. De distributeurs die via internet verkopen, rapporteren dat inmiddels (gemiddeld) een derde van hun omzet via internet tot stand komt. Dat gemiddelde komt tot stand door een beperkt aantal distribu- teurs die vrijwel hun gehele omzet via internet realiseren en een veel groter aantal distributeurs dat veelal tussen de 10 en 20% van de omzet via internet realiseert. De bulk van hun business wordt nog op traditionele wijze gerealiseerd maar het 10 tot 20% grote omzetaandeel vanuit de internet-verkoop zou wel eens juist dat beetje extra kunnen zijn dat zorgt voor omzetgroei en winst. Overigens, sinds 2011 groeit in de hele markt het omzetaandeel van internet-verkopen niet of nauwelijks meer, het blijft hangen rond een derde van de totale omzetten. Er is in de promotionele productenbranche kennelijk een bovengrens aan datgene wat je via internet kunt realiseren. Maar werk je niet met internet, dan loop je dus mogelijk enkele tientallen procenten omzet mis, die nu naar collega-distributeurs gaat, collega’s die wel hebben ingespeeld op verkoop via de eigen website. Lage verwachtingen van WK-artikelen Speciaal dit jaar, 2014, is er sprake van nog een mogelijke omzet- impuls: het WK Voetbal in Brazilië in juni 2014. Twee derde van de Nederlandse distributeurs biedt ‘oranje’ en/of ‘WK’ artikelen aan. Voor de meesten (eveneens twee derde) zal het daarbij gaan om niet meer dan 5% van de omzet. Of, bij een kwart, om hooguit 10%. De verwachtingen zijn niet erg hoog gespannen: een kwart van de distributeurs verwacht een omzet in dit soort artikelen die net zo hoog is als in het EK-jaar 2012, terwijl slechts een op de zes verwacht dat die omzet dit jaar hoger zal zijn. Een kwart heeft zelfs in april nog geen idee hoe de omzet in deze oranje/WK artikelen zich dit jaar zal ontwikkelen. De resterende ondervraagde distributeurs verwachten dat hun omzet in oranje/WK artikelen lager zal zijn dan in 2012. We zullen wel zien hoe het zich in werkelijkheid gaat ontwikkelen, maar duidelijk is dat de verwachtingen niet hooggespannen zijn en zeker geen of nauwelijks een rol spelen bij de verdere, zo posi- tieve omzetverwachtingen voor 2014. Optimisme troef! 9 5: Winst of verlies? (2012/2013) 2012 (werkelijk) 2013 (schatting april 2013) 2013 (werkelijk) 2014 (schatting april 2014) % % Winst gemaakt 57 63 59 76 Break-even gedraaid 10 23 24 16 Verlies gemaakt 33 14 17 8 Totaal 100 31 31 100 Het WK-voetbal zou voor een omzetimpuls kunnen zorgen, maar men verwacht er niet erg veel profijt van, hooguit 10%.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5