PromZ Vak 1-2014
z 9 2014 - nummer 1 - www.promz.nl 8 D e nieuwe strategie lijkt te mooi om waar te zijn. Alsof de beste copywriter zich mocht uitleven op het thema ’groen’ in een lijvig rapport met de titel Inspire our industry, Create the Future. Maar Albert van der Veen, ceo van Xindao, bezweert dat het geen marketingtruc is. Het is een overtuiging, zegt hij. Denken en doen vanuit overtuiging, alleen dat kun je jaren volhouden. En de groene omwenteling gaat ook jaren in beslag nemen: het streven is om in 2020 alle doelen te hebben behaald. Zou het een marketingtruc zijn, dan kan die nooit zo lang stand houden, stelt hij. Maar Van der Veen wil ook niet de boeken in als de barmhartige Samaritaan van de promotionele productenindustrie. De focus op sustainability geeft Xindao een meerwaarde die goed is voor de business, aldus van der Veen. Doing good is also good for business. “De multinationals met sustainability programs kunnen zich geen promotionele producten veroorloven die stoffen bevatten die schadelijk zijn voor mens en milieu en binnen de kortste keren op de vuilnisbelt terecht komen. Daar kunnen we kort over zijn. En die multinationals zetten de toon, waarna het midden- en kleinbedrijf volgt. Ik verwacht dat het over tien jaar gewoon zo ver is,” stelt hij. Eigen graf graven Van der Veen: “In 2050 telt de wereldbevolking 10 miljard mensen. Als we met z’n allen in hetzelfde tempo als nu blijven consumeren en vervuilen, hebben we in 2050 drie planeten nodig. Maar die zijn er niet… Een paar maanden na aankoop belanden producten alweer op de vuilnisbelt. Dat gaat maar door. We raken de grip op de vervuiling kwijt en de tijd raakt op. Overheden proberen in te grijpen door in toenemende mate schadelijke materialen in de ban te doen. En je ziet dat consumenten zich steeds meer afkeren van bedrijven die niet ‘groen’ zijn. Er is geen toekomst in take, make and waste. Bedrijven kunnen niet anders meer dan hun verantwoordelijkheid nemen. De ceo van Unilever zegt het zo: ‘If companies want to survive in future they need to have social relevance. Manufacturing sustainable products will be the most important part in this strategy.’ De promotionele productenindus- trie graaft zijn eigen graf door zijn eigen verantwoordelijkheid niet op te pakken. Als Xindao nemen we die wel door het bedrijf om te turnen tot 100 procent duurzaam en socially responsible .” Nutteloze weggevertjes De nieuwe strategie - met de titel XDVision 2020 - maakt Xindao tot dé duurzame leverancier van kwalitatieve promotionele pro- ducten. Van der Veen spreekt overigens liever van functionele gifts om afstand te kunnen nemen van de nutteloze weggever- tjes, die de afvalberg onnodig verder ophopen. Van der Veen beaamt dat het nog niet zo eenvoudig is om ‘nutteloos’ te defi- niëren. “Dat moet ieder bedrijf voor zichzelf bepalen. Maar het Tijdens de PSI in Düsseldorf was het de talk of the town: Xindao gaat helemaal voor groen! Xindao’s nieuwe strategie, die tijdens de PSI 2014 werd gepresenteerd, draait om sustaina- bility. Xindao wordt een 100% leverancier van duurzame gifts. De in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde producten onder het label XD Design spelen een hoofdrol. Xindao zet koers op 100 procent duurzaamheid
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5