PromZ Vak 1-2014

59 2014 - nummer 1 - www.promz.nl n e w z nieuwe directeur voor Gemaco nL Giving Europe schoont helft van klantenbestand op Peter-Henk Heijstra is met ingang van januari 2014 benoemd tot managing director van Gemaco Nederland. Hiervoor was hij werkzaam bij ADM Duitsland. Peter-Henk Heijstra (43) is 19 jaar in dienst geweest van ADM, eerst in Nederland en vanaf 1998 in Duitsland. Uiteindelijk was hij verantwoordelijk voor continental Europe (ADM Promotions, ADM Beauty en ADM Solutions). Bekend is inmiddels dat PF Concept ADM wel wil verkopen. Desgevraagd zegt Heijstra ‘deze geruch- ten’ ook gehoord te hebben, maar dat zijn besluit om ADM te verlaten daar niets mee te maken heeft. “Ik wilde een nieuwe uitdaging aangaan en heb voor Gemaco gekozen op basis van de potentie van Gemaco wat betreft clientbase, infrastructuur en strategie. Ik hoop hier meerwaarde te kunnen brengen op basis van mijn ervaring met global accounts, product- en conceptont- wikkeling, catalogue management en procurement outsourcing.” Heijstra is de opvolger van Roel Weets, die inmiddels een functie bekleedt binnen de raad van bestuur van de Gemaco Group. Giving Europe heeft in de Benelux diverse klanten teruggezet in korting en van meer dan 200 klanten afscheid genomen omdat er sprake is van geen of te weinig loyaliteit en/of financieel draagvlak. Daarmee voldoen ze niet of te weinig aan de criteria van het selectieve distributiesysteem dat Giving Europe hanteert. Giving Europe richt zich nu op circa 150 klanten in de Benelux die een minimale omzet van 25.000 euro hebben of voldoen aan het klantenprofiel van het selectieve distributiesysteem. Loyaliteit en partner- ship is een belangrijk onderdeel van het profiel. Exit Medio 2013 begon zich een tendens af te tekenen. Suppliers willen niet meer zomaar aan elke distributeur leveren. Robin Vogel was in het najaar van 2013 de eerste die de knuppel in het hoenderhok gooide. De afnemers die bij Buttonboss minder dan 2500 euro per jaar doen, kregen van Vogel te horen dat ze voortaan nog maar 15 pro- cent korting krijgen. Giving Europe was altijd al een van de strengste partijen. Distributeurs die niet nadrukkelijk kiezen voor een partnership met Giving of die er tientallen leveranciers op na houden, hoeven niet te bellen, ver- telde Stef van der Velde, ceo Giving Europe eerder al eens in PromZ Vak. Niet fair Van der Velde: “Het selectief distributiesys- teem is een belangrijk feature waarmee Giving Europe groot is geworden en zich onderscheidt van vele andere suppliers. Dit systeem werkt goed, onze klanten zijn gemiddeld meer gegroeid dan de markt in zijn geheel. In de afgelopen moeilijke jaren hebben we een aantal distributeurs kunnen ondersteunen met wat soepeler condities. Nu er betere tijden aankomen, willen we weer terugkeren naar de nor- male voorwaarden. Vandaar dat we ons klantenbestand hebben opgeschoond. Om de situatie onveranderd te laten zou ook niet fair zijn tegenover de klanten die wel aan alle criteria van ons distributiebeleid voldoen.” Stef van der Velde

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5