PromZ Vak 1-2014
5 2014 - nummer 1 - www.promz.nl EXCLUSIEF VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN maart2014 - nummer1 Albert van der Veen (Xindao): ‘Er is geen toekomst in take, make and waste’ De pot verwijt de ketel Iedereen realiseert zich dat we elkaar keihard nodig hebben, zegt Martijn Verwaal van PSL in dit nummer van PromZ Vak. Maar dat gaat (nog steeds) niet zonder slag of stoot. Over en weer worden verwijten gemaakt. De pot verwijt de ketel… Suppliers wordt kwalijk genomen dat ze alle distributeurs – rijp of groen – gelijk behandelen, vooral qua marge. Distributeurs krijgen om hun oren dat ze maar met iedere supplier in zee gaan op zoek naar de laagste prijs en dat ze niet oprecht loyaal zijn. Beide partijen hebben hun gelijk. Maar de trend is wel gezet. Vanuit alle hoeken van Europa duiken suppliers op. Meestal generalisten die een plek op de Nederlandse markt willen veroveren, daarbij met name gebruikmakend van de p van prijs. Probeer als distributeur de verleiding dan maar eens te weerstaan. Maar waarin onderscheiden al die nieuwkomers zich nu wezenlijk van elkaar en van het gros van de al bestaande partijen? Wat is nou hun wow-factor? Maar je moet als distributeur dan toch wel sterk in je schoenen staan om het aanbod om als nieuwe klant in de watten gelegd te worden, in de wind te slaan. Als iedereen overal blijft kopen en geen bewuste keuzes maakt, zijn er straks te veel suppliers die over te weinig middelen bezitten om voldoende te kunnen investeren in nieuwe producten, grote voorraden en ondersteuning van het handelskanaal. Uit de lengte of uit de breedte gaat ook hier op. Competitie is oké en houdt de branche scherp. Maar op spelers, of het nu distributeurs of suppliers zijn, die alleen voor het korte termijngewin gaan en prijs als enige usp hanteren, zit de branche toch niet echt te wachten? Er zijn al suppliers die maatregelen hebben genomen en afscheid nemen van klanten met te weinig potentie. Misschien moeten distributeurs die keuze ook maken waar het suppliers betreft. Versnippering tegengaan en meer oog hebben voor de toegevoegde waarde van de suppliers. Hoeveel me too’s kan een branche hebben? Wordt de branche daar beter van? Het vak heeft behoefte aan suppliers en distributeurs die investeren in verdere professionalisering – en dat gaat veel verder dan de laagste prijs. promz Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 e-mail: info@hetportaal.com hoofdredactie: drs Karin Schaper redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: 075-6475747 Hans Janssen advertentie-acquisitie, Tel: 075-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus productie/traffic, Tel: 075-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Eefje van Doorn Vormgeving en Dtp: SDA Print+Media Aryen Bouwmeester Druk: SDA Print+Media Amsterdam abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5