PromZ Vak 1-2014
42 M artijn Verwaal (32) volgde dit jaar Arthur Strijbos op die voor PSL naar Hong Kong is vertrokken. Verwaal heeft snel carrière gemaakt bij de supplier die zijn Europese hoofdkwartier in Zoetermeer heeft. Toen hij in 2009 als marketeer in dienst kwam was hij volkomen nieuw in de branche van promotionele producten. Maar de jonge econoom (afgestudeerd in Rotterdam) bleek al snel op zijn plek. En als buitenstaander keek hij met andere ogen naar het vak. “Wat mij opviel was dat er sterk vanuit producten werd gedacht,” blikt hij terug. “De catalogus is daarvan een voorbeeld. Die was, ook bij PSL, opgebouwd rondom productcategorieën. Maar pro- ducten zijn geen doel op zich, ze hebben een functie, ze voorzien in een behoefte. Onze premiums worden in bepaalde omstandig- heden of situaties gebruikt. Bijvoorbeeld op het werk, thuis of in de vrije tijd. Rondom die thema’s hebben wij nu onze catalogus opgebouwd.” Automatismen Verwaal verbaasde zich ook over bepaalde automatismen in de branche. Bijvoorbeeld dat de meeste suppliers twee catalogi per jaar uitgeven. “De branche werkt toe naar twee piekmomenten, maar in feite wil je het hele jaar met nieuwe dingen komen. Ook distributeurs verlangen dat van suppliers. Want was onze catalogus uit, dan kreeg ik een paar weken later al vragen van distributeurs of we al nieuwe producten hadden...” De marketeer vond dat PSL het hele jaar door met innovaties moest komen. Maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. In het eerste jaar, 2012, kon PSL maar zes à zeven nieuwe arti- kelen naar de markt brengen. Voor een supplier die het vooral moet hebben van innovatie, was het daarmee een slecht jaar. Het leidde bij sommigen tot het idee dat PSL zijn innovatieve kracht een beetje kwijt was. Verwaal: “Dat was niet het geval, maar we hadden wel moeite om onze interne organisatie mee te krijgen. Ook die was gewend aan twee piekmomenten per jaar. Nu moesten onze designers uit hun comfortzone en het hele jaar door nieuwe producten ontwikkelen. Dat lukte het eerste jaar niet goed, maar het tweede jaar ging het al beter en konden we elf nieuwe producten lanceren. Dit jaar verwacht ik dat we met 16 of 17 nieuwe producten zullen komen, naast de ongeveer 50 nieuwe producten in de januaricatalogus.” Innoveren PSL maakte in 2008 naammet zijn ‘USB-people’: USB-sticks in de vorm van kleurige poppetjes. Zes jaar later is de familie behoorlijk uitgedijd en het product nog steeds niet aan zijn pensioen toe. Ook het ‘slap-on’ horloge – dat met één beweging om de pols is te klikken – was indertijd een primeur van PSL. In het recentere ver- leden scoorde de supplier onder meer met diverse powerbanks, portable opladers voor bijvoorbeeld smart phone of tablet, en de ‘blasting brick’, een speakerkastje dat het geluid van bijvoorbeeld een mobiele telefoon versterkt zonder snoertjes of blue tooth. De hand van Martijn Verwaal bij supplier PSL wordt steeds zichtbaarder. De nieuwe gene- ral manager Europa, die onlangs Arthur Strijbos opvolgde, bekijkt de business vooral als marketeer. Zijn grootste uitdaging is de herpositionering. “Van een specialist in elektronica willen we een specialist in design worden.” tekst en foto: Rutger Vahl ‘Iedereen realiseert zich dat we elkaar keihard nodig hebben’ Martijn Verwaal (PSL):
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5