PromZ Vak 1-2014
z 37 2014 - nummer 1 - www.promz.nl 9 Zet je naam in de spotlights! tegenkomen met prijzen die niet ver uiteenlopen. Je kiest dan vaak voor de aanbieder waarvan je de naam kent. Minder risico In de ogen van veel opdrachtgevers betekent ‘bekend’ vaak ook dat men minder risico’s verwacht: de levering zal wel op tijd plaatsvinden, de te leveren kwaliteit zal wel conform de offerte zijn, als er problemen zijn zal die bekende distributeur dat wel oplossen en die distributeur zal, lopende de bestelling, vermoedelijk niet failliet gaan. Zeker, het zijn vooroordelen. Maar als opdrachtgevers dan toch moeten kiezen, kiezen ze vaak voor de zekerheden die ze bij grotere distributeurs verwachten, al zouden kleinere distributeurs ook diezelfde zekerheden bieden. Middelpunt Laat zien dat je goed en belangrijk bent. Communicatie is het sleutelwoord bij het bekend maken van je bedrijfsnaam. Je kunt adverteren, je kunt op beurzen staan, sommigen kiezen voor een radiocampagne, er worden catalogi verspreid, de website wordt steeds belangrijker en in toenemende mate ontdekken distribu- teurs de voordelen van social media als middel om met klanten en prospects contact te houden. Maak een plan en vraag je af op welke wijze je jezelf in het middelpunt van de belangstelling kunt plaatsen. Opdrachtgevers willen het liefst zien dat je creatief bent en promotionele producten aanbiedt die nieuw en opvallend zijn en die anderen niet aanbieden. Voorzie in die behoefte, leg uit hoe ook een ogenschijnlijk doodnormaal artikel toch een opval- lende rol in de marketingcommunicatie van de opdrachtgever kan spelen. Maar zorg bij alles wat je doet dat het steeds in koppeling met je naam gebeurt. Er zijn distributeurs die pennen aan prospects sturen met de naam van de prospect er op. Weet die prospect na een paar weken nog wie hem die leuke pen heeft toegestuurd? Er had toch op z’n minst op die pen moeten staan: ‘voor X (naam opdrachtgever) van Y (naam distributeur)’. Personeelswisselingen Heel belangrijk bij het bekend maken van je naam zijn je bestaande afnemers. In de promotionele productenbranche zijn het personen die beslissen en die de namen kennen van distri- buteurs. Een distributeur is niet bekend bij bedrijf A, maar bij medewerker B die bij bedrijf A werkt. Tegenwoordig vinden vrij snelle personeelswisselingen plaats en er zijn veel distributeurs die regelmatig tot hun schrik moeten vaststellen dat zij opeens te maken krijgen met heel andere contactpersonen bij die tot nu toe zo trouwe klant. Je moet dan weer van voren af aan beginnen met het opbouwen van naamsbekendheid en het winnen van het vertrouwen. Laat je dus niet verrassen en houd regelmatig contact met de bestaande opdrachtgevers. Voer als distributeur een consistent beleid om in de markt de bekendheid te realiseren die nodig is om je commerciële doel- stellingen te behalen! (advertentie) Laat zien dat je goed en belangrijk bent Spontane en geholpen bekendheid distributeurs Gemiddelde spontane naams- bekendheid 2011/2013 % Gemiddelde geholpen naams- bekendheid 2011/2013 % % kenners dat ooit kocht bij distributeur 2011/2013 % IGO 13 72 51 Van Helden 11 63 46 WOT-P 8 47 32 Compacon 7 35 27 Be Global 6 45 22 Novelties 6 48 28 Gemaco 5 22 36 Intercédé 4 35 20 Benito 3 29 17 Kop & Schouders 2 25 20 Webo 2 35 26 Robitex 2 19 16
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5