PromZ Vak 1-2014

z 31 2014 - nummer 1 - www.promz.nl 9 De invloed van trends op promotionele producten “De rugzak, de led-zaklamp – we hebben allemaal grotendeels hetzelfde aanbod. De klassiekers vormen tachtig procent van de omzet. Niet te onderschatten. Maar om eruit te springen, heb je bijzondere concepten nodig.” De trendproducten in het assorti- ment zijn goed voor 5 tot 10 procent van het totale omzetaandeel, stelt hij. Ze genereren vooral aandacht. “Het zijn de ‘purple cows’ die marketingspecialist Seth Godin beschrijft in het gelijknamige boek. Paarse koeien zijn bijzondere, buitengewone zaken die mensen nooit zullen vergeten.” Normandin vergelijkt de invloed van trendy promotionele produc- ten met projecten die hij in een eerdere functie voor koffermerk Samsonite deed. “Er bestaat geen saaier product dan een zwarte koffer. Maar bij Samsonite Black Label werkte ik samen met top- ontwerpers als Viktor & Rolf en Alexander McQueen. Dat zorgde voor enorm veel aandacht en verkopen.” PF Concept heeft in z’n budgetlijn van promotionele producten, onder de naam Bullet, een aantal trends duidelijk gelabeld als Bullet On Trend. De Bright Neon-collectie, met paraplu’s, drinkbekers en ballpoints in gele en roze fluorkleuren, valt daar bijvoorbeeld onder. Maar ook Colour Families: rugzakken, tassen en zonnebrillen in ver- schillende schakeringen van een kleur. Door met kleuraccenten te werken, beweegt de hoofdkleur naar de voorgrond. Het logo van de klant springt er zo ook meer uit, legt Van der Leeden uit. Nostalgisch De hang naar nostalgie is nu ook overduidelijk aanwezig, betoogt Van der Leeden. Dat vertaalt zich in retrotassen in frisse kleuren, maar ook in afbeeldingen van ‘iconische elektronica’. Een gene- ratie die is opgegroeid met de walkman, videobanden en radio’s herkent zich in de eenvoud waarin deze producten zijn afgebeeld op tassen, notitieblokken en portemonnees. Retro is van alle tijden, stelt Van der Leeden. “Maar op het moment is de beweging wel heel sterk. We hebben een jaar of zes van recessie achter de rug. Mensen verlangen naar betere tijden. Je ziet het aan het succes van de serie Mad Men, de retro in mode, in keukengerei, en in de waardering voor het echte vakmanschap.” Hij is ervan overtuigd dat ontwikkelingen als onzekerheid, de bankencrisis en de roep om transparantie in de samenleving hun weerslag hebben op – promotionele – produc- ten. “Analoge, aloude producten die doen wat ze beloven, vallen nu ook in de smaak; mensen willen weten wat ze kopen.” Kloof Maar laten we die nostalgische trend dan niet snel achter ons, nu er weer wat positievere geluiden over de economie klinken? De economen reppen weer over economische groei, al is het nog voorzichtig. De koopkracht en het consumentenvertrouwen stijgen ook licht. Past de hang naar retro daar nog bij? Normandin: “Er is een kloof tussen de geluiden dat het beter gaat worden, en de realiteit, die daar nog op achterloopt. Zuid-Europa is nog niet in de herstelfase beland. Duitsland en Scandinavië lopen wel wat voor de rest, maar Frankrijk is ook nog niet stabiel.” Van der Leeden vult aan: “De paradox is ook dat veel merken in het hogere segment in de crisis juist meer verkopen. Mensen die wat meer te besteden hebben, realiseren zich dat ze het geld maar één keer kunnen uitgeven. Dan maar liever aan iets goeds. Ze kopen minder, maar wel betere producten. In bredere zin zie je dat bijvoorbeeld terug in de consumptie van bier. De laatste vier jaar is de bierverkoop relatief gegroeid ten opzichte van wijn. Maar mensen kiezen dan wel voor de speciaalbieren. We kiezen ook voor kleinere auto’s, maar de modellen die het vooral goed doen, zijn die van merken als BMW en Audi.” Een belangrijke, overkoepelende trend die Normandin en Van der Leeden daarom benoemen, is die van bi-polarisatie. “Budgetproducten doen het heel goed, maar artikelen in het hogere segment ook,” zegt Normandin. “Alles in het middens- egment heeft het moeilijk of is al verdwenen. Wij spelen hier zelf op in door het duidelijke onderscheid dat we hebben gemaakt tussen de goedkopere producten in ons Bullet-assortiment, en de Avenue Collectie.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5