PromZ Vak 1-2014

z 27 2014 - nummer 1 - www.promz.nl 9 opvouwbare trechter konische porseleinen beker, geschikt voor koffiepads machine begrijp ik niet hoe distributors denken. Komt er een eindklant voor t-shirts, dan beginnen ze met de goedkoopste te showen! Ik zou met de duurste beginnen… Doorgaans verdien je daar het meeste op. Distributors moeten niet vergeten dat ze niet van de procenten leven, maar van de centen! Inkoop, marge en verkoop moet je uit elkaar houden. Je leeft niet van je inkoopprijs, maar van het verschil tussen je inkoop- en verkoopprijs. Ik denk dat nogal wat tussenhandelaren gewoonweg te weinig verstand heb- ben van bedrijfseconomie.” Een ander advies van De Viking luidde ook: “Ik zie distributeurs te veel tijd besteden aan alles sourcen waar de klant om vraagt. Draai het om. Ga met tien producten naar de klant en vertel hem dat je met deze selectie komt omdat dit supergoed voor hem is. Maak als distributor de keuze en zet niet je klant voor de keuze. Ga niet naar de klant met de vraag ‘wil je food, dan krijg je food en wil je textiel, krijg je textiel’. Welke klant gelooft nou ook dat je goed bent in het leveren van alles?” Levertijden Waar Toppoint ook naar toe wil is een levertijd van 5 dagen voor 90 procent van het assortiment, inclusief bedrukking, vertelt Lensen. Maar wat is er eigenlijk mis met 7 of 8 dagen levertijd, of 10 dagen levertijd? Lensen: “De distributeur heeft kennelijk behoefte aan een kor- tere levertijd. De Unilevers en Philipsen van deze wereld hebben inkoopagenda’s voor een jaar vooruit, maar het gros van de markt bestaat uit de kleinere bedrijven waar ze zich ineens realiseren dat ze aan het eind van de week een opening hebben of op een beurs staan en nog give away’s nodig hebben. Het bol.com gevoel komt ook steeds meer ons vak binnen. Ik bestel vandaag, ik betaal vandaag, dus wil ik het morgen hebben. En er zijn inter- netpartijen die inspelen op deze vorm van hebberigheid, want zo zou je het kunnen noemen. Zo krijgt het begrip ‘levertijd’ anno nu een nieuwe invulling.” Achtbaan Door te focussen op de drie kernwaarden, wil Lensen het Toppoint- nieuwe-stijl markeren. Een Toppoint dat innovatief, modern en breed is. “Ik wil af van het stigma dat we die pennenboer uit Bergentheim zijn. De distributeur die nog altijd denkt dat wij alleen goed zijn in pennen, moet toch echt weer eens goed naar ons kijken.” Lensen: “We zaten de laatste jaren in een achtbaan. We wilden teveel tegelijk. Nu is er structuur aan de hand van onze core values die we in een jaar of drie helemaal geïmplementeerd willen hebben. Dan komt de vierde value erbij, en die zal alles te maken hebben met sustainability. Dat moeten we nog helemaal gaan uitwerken en we moeten kijken wat haalbaar is, maar in grote lijnen zal het te maken gaan hebben met het welzijn van de mens, met name jonge mensen die het op het punt staan het arbeidsproces in te gaan of daar net aan deelnemen.” (advertentie) Het bol.com gevoel komt ook ons vak binnen Lensen Toppoint gaat voor modern, breed en innovatief

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5