PromZ Vak 1-2014

z 23 2014 - nummer 1 - www.promz.nl 8 Toppoint heeft een nieuwe strategie geformuleerd, gebaseerd op drie core values: kwaliteit, design en druktechniek. De presentatie van Toppoint op de PSI 2014 was hiervan een duidelijk uiting. In de loop van dit en volgende jaren volgen meer proeven van bekwaamheid. Bas Lensen (Toppoint): “Er zal nu toch geen distributeur meer zijn die denkt dat we nog steeds alleen die pennenboer van vroeger zijn?” zij grote aantallen distributeurs, die die boodschap weer bij de eindklant onder de aandacht kunnen brengen.” Het complete machinepark is doorgelicht om op druktechnisch gebied weer helemaal bij de tijd te zijn, vertelt Lensen ver- der. En er is niet aflatende aandacht voor design en designers. Naast Volkmar Rommel, de Duitse designer waar al 20 jaar een samenwerking mee is, werkt Toppoint nu ook samen met de Nederlander Tjeerd Dijkstra, die is gespecialiseerd in het ont- werpen en uitwerken van producten voor zowel de retail als de promotionele markt. Dedication Kernwoord binnen de nieuwe strategie van Toppoint is dedi- cation, ofwel toewijding, in goed Nederlands, legt Lensen uit. "We zijn niet meer tevreden als het gewoon goed is. We zijn pas tevreden als de order op z’n best is afgehandeld. De drukkers halen nu de loep uit de la, het blote oog is niet goed genoeg meer, begrijp je? QC is nu een volledige dagtaak voor twee medewerkers. We werken toe naar 98 procent betrouwbaarheid qua leveren en 1 procent wat betreft klachten. Klanten ver- wachten ook méér, dat kwam ook duidelijk uit ons onderzoek. Distributeurs investeren in suppliers. Die investering moeten ze terug kunnen halen, ik vind dat volkomen terecht. En uiteinde- lijk ben je ook als supplier gewoon zo goed als je laatste order. Daar doen we echt alles aan!” H et marktonderzoek dat Toppoint alweer bijna twee jaar geleden uitvoerde onder zijn klanten in diverse landen in Europa, legde het fundament voor de nieuwe koers, licht directeur Bas Lensen toe. Uit dat onder- zoek kwam onder andere naar voren dat men Toppoint vrien- delijk, betrouwbaar en efficiënt vindt. Maar er kwam ook uit naar voren dan men méér wil. Toppoint mag van zijn klanten best wat innovatiever zijn, zich pro-actiever opstellen en meer meedenken met zijn klanten. Toppoint heeft het afgelopen jaar een plan uitgewerkt om handen en voeten te kunnen geven aan de opmerkingen en wensen van de distributeurs. Er werden drie kernwaarden geformuleerd en die fungeren als de haakjes om de activiteiten aan op te hangen. Dat schept duidelijkheid voor de markt, en ook voor de medewerkers van Toppoint zelf. De neuzen staan dezelfde kant op, iedereen staat op scherp. Dat is lekker werken, en ook dat komt de klanten alleen maar ten goede, vertelt Lensen. Aanzwengelen Toppoint is blijven investeren, een miljoen in 2013 en nog zo’n bedrag staat er voor dit jaar gepland. Bij de beursgenoteerde New Wave Group, waar Toppoint onderdeel van is, investeren ze ook in moeilijke economische jaren. Lensen: “Stil zitten kan niet. Suppliers moeten de markt blijven aanzwengelen. Zij hebben ook een grote reikwijdte. Met hun producten en diensten bereiken Lensen Toppoint gaat voor modern, breed en innovatief

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5