PromZ Vak 1-2014

z 21 2014 - nummer 1 - www.promz.nl Toegevoegde waarde “Uiteindelijk ontstaat succes in deze branche uit de toegevoegde waarde die we aan een klant kunnen aanbieden. Wanneer je als distributeur geen toegevoegde waarde kunt leveren zal de marge uiteindelijk onder druk komen te staan, want er is geen onderscheidend vermogen. En de omzet zal harder terug lopen dan de marktontwikkeling, want klanten gaan in zee met andere aanbieders, zei Löbker. Voor Compacon reden om ieder jaar weer op zoek te gaan naar toegevoegde waarde voor de klant. Dat heeft geresulteerd in een aantal instrumenten die de distri- buteur heeft ontwikkeld en, volgens Löbker, succesvol naar de markt zijn gebracht. Hij noemde de eigen webshop Promonline, waarbinnen inmiddels een groot aantal klanten hun merchandise en promotionele producten georganiseerd hebben. De inkoopmo- dule GroupBuy, waarmee Compacon klanten in staat stelt binnen een organisatie producten “op bestelling” in te kopen, zonder voorraadrisico en door het stapelen van orders met maximaal prijs- voordeel. Recentelijk is door een partnership met Pimm Solutions ook een cadeaushop in de webshopmodule geïntegreerd. “Het gaat om instrumenten die bedoeld zijn om de gehele organisatie rondom het promotionele product verder te profes- sionaliseren en toegevoegde waarde te leveren. Daarom zijn we ook druk bezig om kwaliteit in onze organisatie te borgen met ISO 9001 en willen we toonaangevend zijn op het gebied van CSR en MVO. We zijn inmiddels ISO 14001 gecertificeerd en geven ons eigen periodiek Compacon Duurzaam uit waarin we onszelf duidelijke doelen stellen,” lichtte Löbker toe. Nieuwe klanten “Maar daarnaast hebben we ingezet op samenwerkingen en partnerships, richting eindklant maar ook richting de leveran- ciers. Door samenwerkingen en partnerships op te zetten met partijen als Kerst voor Kids, Photoflyer en Pimm zijn we in staat om relatiegroepen met onze partners te delen en over en weer te bedienen. Hierdoor krijgen we toegang tot nieuwe klanten, wat juist in deze tijd van groot belang is,” vervolgde hij. “De relaties van Kerst voor Kids worden ook relaties van Compacon, met het Photoflyer-product leggen we contact met bedrijven die dit product promotioneel willen inzetten en ook deze bedrijven zijn natuurlijk potentiële klanten voor de afname van promotio- nele producten. De samenwerking met PIMM biedt ook kansen om het promotionele product bij de klanten van PIMM onder de aandacht te brengen.” Meer omzet Löbker: “Maar ook de samenwerking met onze preferred suppliers heeft afgelopen jaren zijn vruchten afgeworpen. We hebben in 2012 met de groep preferred suppliers zo’n 10 procent meer omzet gedaan dan het jaar ervoor en in 2013 zelfs 16 procent meer. Door met een vaste groep suppliers dieper te gaan, pro- actief te werken en over en weer commitment af te geven, hebben we doelen kunnen verwezenlijken. Juist in deze tijd is het maken van keuzes in onze ogen van groot belang. Je kunt niet met iedereen zaken doen, dat geldt zowel op klant- als leveranciersniveau en je zult moeten kiezen.” “Aan de hand van onze strategie, tools en partnerships staan de komende jaren wat ons betreft in het teken van groei. Growing together, wij zijn er klaar voor,” aldus Löbker. “We zetten daarbij in op een nog intensievere samenwerking met onze preferred suppliers en durven ook weer groei te beloven aan deze leveranciers door een intensief samenwer- kingsprogramma. Voorwaarde is dat de preferred suppliers ook keuzes durven te maken en actief deelnemen aan het programma. Op het to do-lijstje van Compacon voor 2014 staan o.a. ook nog een aantal acquisities, het bedrijf als ‘het gezicht’ van de branche ondersteunen met adverteren in PromZ Magazine en als standhouder op PromZ Event, doorgaan met de eigen produc- tenlijn en de noviteitenkoffer om eindgebruikers te imponeren onder het motto ‘practice what you preach’. Ook daarin zijn de suppliers hard nodig: van uit hun kant moeten immers de originele en nieuwe producten komen die Compacon aan de eindklanten kan laten zien. 9 ‘Suppliers moeten keuzes durven maken’ Na de presentatie waren er ‘speeddate sessies’ tussen account- teams en leveranciers om snel dieper in te zoomen op klanten en een aanzet te maken tot marktgerichte plannen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5