PromZ Vak 1-2014

z 19 2014 - nummer 1 - www.promz.nl “Een boom groeit niet door aan de takken te trekken,” aldus Ton Löbker (Compacon) tegen de circa 25 suppliers op de jaarlijkse leveranciersdag van Compacon. Groei moet je met elkaar ontwikkelen, zei Löbker, en dat was dan ook de boodschap van deze bijeenkomst op de ss Rotterdam. ‘Suppliers moeten keuzes durven maken’ Ton Löbker (Compacon): tekst: Karin Schaper B ij Compacon zetten ze zich af tegen wat ze het opportu- nisme van suppliers noemen. Suppliers moeten keuzes durven maken en proberen weg te blijven van opportu- nisme dat zich kenmerkt door zonder onderscheid elke distri- buteur maar te servicen, aldus Ton Löbker. “Natuurlijk worden distributors ook door suppliers gezien als opportunisten, maar wij hebben drie jaar geleden keuzes gemaakt die resultaat ople- veren. En we verwachten die keuzes ook van onze preferred sup- pliers. Wij willen een preferred distributor zijn. Growing together is ons motto.” Om dat kracht bij te zetten kregen alle suppliers bij hun vertrek een bonsaiboompje mee. “Wie volgend jaar de grootste bonsai heeft, snapt het het beste,” grapte Löbker. “Samenwerken met bijvoorbeeld Compacon heeft veel te bie- den, maar we vragen ook veel. Een partnership waarmee we op een professionele manier de markt bedienen. En dat moet zich vertalen in een samenwerking die anders is dan met andere dis- tributeurs, die overigens ook weer een ander profiel klant en deel van de markt bedienen. Compacon is een steady distributeur met 26 man in dienst. We zijn een smaakmaker en een gezicht van de markt, en daar is jaren hard aan gewerkt en veel in geïnvesteerd. Ik vind dat we aan suppliers mogen vragen om onze positie en onderscheid met andere distributeurs te honoreren in de manier waarop we met elkaar samenwerken.” Suppliers die tenders van alle distributeurs, of ze nu rijp of groen zijn, maar ondersteunen, met name financieel, zijn bij nogal wat grotere distributeurs een doorn in het oog. Bij Compacon zijn ze hier ook niet van gecharmeerd. Om in termen van groei te blijven: dit zorgt voor scheefgroei, wat uiteindelijk de markt geen goed doet noch het imago van de branche. Löbker: “Wanneer er bijvoorbeeld een grote tender in de markt wordt uitgezet kan het in onze ogen niet zo zijn dat distributeurs, die eigenlijk niet in staat zijn zo’n klant te bedienen toch dezelfde condities van suppliers krijgen. Daar zou een supplier keuzes in moeten durven maken.” Kwalificaties Compacon heeft een aantal jaren geleden de strategische keuze gemaakt om met preferred suppliers te gaan werken. De gedachte daarachter was – en is nog steeds – dat Compacon er vast van overtuigd is dat een intensieve samenwerking met een aantal gekwalificeerde leveranciers voordelen biedt richting de markt. Leveranciers zijn bij Compacon ‘gekwalificeerd’ als ze voldoen aan een bepaalde score die wordt gemeten aan de hand van criteria als klantgerichtheid, assortiment en kwaliteit, prijs, voorraad, levertijd, flexibiliteit (o.a. in spoedorders), proactiviteit, teamwork en webshop orderafhandeling. Bij elkaar genomen gaat het hier om de Balanced Score Card. Deze tool is ook een graadmeter bij het bepalen van Compacons supplier van het jaar. Die eretitel ging dit jaar naar Lensen Toppoint. Felicitaties voor Gert Jan Mulstege van Lensen Toppoint, uitgeroepen tot Compacons leverancier van het jaar. De supplier is, zo zegt Compacon, zeer klantgericht, proactief, met een goed en kwalitatief assortiment. (zie ook pag. 22) 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5