PromZ Vak 1-2014
15 2014 - nummer 1 - www.promz.nl 9 z KARIN SCHAPER Vraag & Antwoord z Moeten we uitholling van de psi proberen te voorkomen? Dat vraagt Bart platenkamp (shop-Xpress) aan henk Greftenhuis (araco). in het volgende nummer van promz Vak de vraag van henk Greftenhuis aan een vakgenoot en het antwoord, etcetera. Bart Platenkamp: Met Shop-Xpress stonden wij dit jaar voor het eerst op de PSI in Düsseldorf. Dat is ons goed beval- len. We maakten deel uit van de stand van Toppoint, dat na 3 jaar – tot grote tevredenheid – weer aanwezig was op de beursvloer. Ik heb begrepen dat grote partijen, die altijd op de PSI staan, nu actie willen ondernemen om de andere grote suppliers, die dit jaar (weer) niet aanwezig waren, weer naar de PSI 2015 te krijgen. Je zou kunnen zeggen dat je profiteert van de afwezigheid van concurrenten. Maar kennelijk denken die suppliers daar anders over en vinden ze dat de afwezigheid van grote partijen afbreuk doet aan het belang en de potentie van de enige grote Europese vakbeurs die de branche nog heeft. Grote suppliers hebben ook in deze een voorbeeldfunctie. En als de een wegblijft, durft de ander dat ook. Uitholling van de PSI ligt daarmee op de loer. Ik denk dat we dat moeten voorkomen. Wat vind jij? Wat denk jij te kunnen doen? Wat kunnen we als branche doen? Willen we dat de PSI weer zijn oude uitstraling terug krijgt? Henk Greftenhuis: Mijns inziens is het inderdaad beter dat alle grote partijen aanwezig zijn op de PSI. Dat waarborgt de kwaliteit van de beurs en kan de kwaliteit eventueel zelfs verbeteren. Nu echter uitholling dreigt, blijft de PSI-organisatie nog steeds stug volhouden aan zijn voorwaarden. Dit is voor meer bedrijven een reden om weg te blijven, waardoor er nog meer uitholling zou kunnen ontstaan. Voor een grote organisatie is het moeilijk om op een kleine oppervlakte de klanten te woord te staan. Voor Araco betekent dit dat wij niet minder dan 200 m 2 standruimte kunnen gaan huren. Door deze stugge houding van de PSI-organisatie in combinatie met de dreigende verdere uitholling en onze roadshows, waarbij we dezelfde klanten en soms zelfs nog meer te woord staan, vraag ik me af wat de meerwaarde van de PSI blijft. Om de PSI terug te brengen naar oude tijden lijkt me moeilijk, ook qua indeling en inrichting. Maar een heroverweging hierover, waarbij het voor de standhouders ook een stuk gunstiger uit zou pakken, lijkt me zeer verstandig om een waardevolle PSI te kunnen handhaven. Misschien dat de grotere organisaties, die nu nog steeds standhouders zijn, samen met de bedrijven die inmid- dels niet meer aanwezig zijn en eventueel best terug zouden willen, de PSI-organisatie op andere gedachten kunnen brengen?
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5