PromZ Vak 1-2014
z 13 2014 - nummer 1 - www.promz.nl Xindao zet koers op 100 procent duurzaamheid de Chinezen begrip en medewerking. Want als ze nou ergens aan den lijve ondervinden hoe het milieu vervuilt en wat de gevolgen daarvan zijn – denk alleen al maar aan de smog in de steden – is het wel in China. Dubbeltje duurder Producten uit het huis van Xindao van het merk XD Design zijn de dragers van de nieuwe visie. Xindao blijft nog wel open source producten leveren, maar dan gaat het ook wel om de betere producten, vertelt Van der Veen. “En die zijn dan in vergelijking met soortgelijke producten wel een dubbeltje duurder, ja. De distributeur moet dat dubbeltje kunnen verantwoorden bij zijn eindklant. Als die eindklant niet wil begrijpen waar dat dubbeltje voor is en het nut van dat dubbeltje niet inziet, tja, dan is het een klant die puur voor prijs kiest.” De distributeur kan die klant dan niet helpen via Xindao, zoveel is wel duidelijk. Groene richtlijnen XD Design werd in 2006 geïntroduceerd als Xindao’s signatuur: met deze eigen producten onderscheidt de supplier zich van andere collecties. In 2012 kwam XD met eigen verpakkingen voor de pro- ducten. XD Design wordt in eigen huis ontwikkeld en geproduceerd volgens de richtlijnen van Xindao. Als gevolg van Xindao’s keuze worden die richtlijnen steeds groener en wordt de branding van XD Design bij de eindklant steeds belangrijker, licht Van der Veen toe. Als onderdeel van de branding is XD Design dan ook in een groot aantal landen verkrijgbaar in de betere retailzaken. Dat vergroot de herkenbaarheid van het merk en maakt het zichtbaar bij de consument en bij de doelgroep. Een kenmerk van de collectie is het begrip ‘thoughtful’, dat associaties heeft met behoedzaam- heid en in deze context verwijst naar het feit dat het product qua functie en materialen zo min mogelijk schadelijk is voor mens en milieu. Van der Veen: “Uiteindelijk is ons product het resultaat van onze visie.” Commitment “Wij moeten erop vertrouwen dat de distributeurs ons verhaal met de achterliggende gedachte over gaan brengen op de eindklant,” vervolgt Van der Veen. “En dat kan met XD Design als merk en de bijbehorende website.” Van der Veen: “Wij zijn er van overtuigd dat de vraag naar duur- zame promotionele artikelen alleen maar gaat toenemen. Als onze klanten net zo in onze visie geloven als wij, dan vindt die uiteindelijk zijn weg naar de eindklant. Het grootste compliment dat wij kunnen krijgen is dat de distributeur het zelf zo inspire- rend vindt dat hij op voorhand onze partner wil zijn. Dat hij niet alleen maar wil weten welke nieuwe producten we hebben en wat ze kosten, maar dat hij zich commit vanuit overtuiging en ons verhaal wil verkopen. Onze producten volgen dan vanzelf, want die horen gewoon bij dat verhaal.” Six principles to change the system Circle Economy is all about changing systems. Thinking, producing, funding, selling, consuming, rewarding, sharing, etc. It all can change for the better. From linear to circular. From old to new. From me to we. Here are six ways to get it done: • All materials are cycled infinitely in either technical or biological cycles • All energy is derived from renewable or otherwise sustainable sources • Human activities support ecosystems and the rebuilding of natural capital • Human activities support a healthy and cohesive society and culture • Human activities support human health and happiness • Resources are used to generate value (financial and other forms) Bron: www.circle-economy.com (advertentie) 9 Kenmerk van de collectie is het begrip ‘thoughtful’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5