PromZ Vak 1-2014

z 11 2014 - nummer 1 - www.promz.nl Xindao zet koers op 100 procent duurzaamheid 8 heeft één op één een relatie met materialen, die de omgeving belasten.” Prijs is niet het belangrijkste criterium, verduidelijkt Van der Veen. Met een goedkope pen die twee jaar mee gaat is immers niks mis. Met een pen die al na 50 meter schrijven op de vuilnisbelt belandt, wel. Van der Veen: “We willen de gift company worden waar duur- zaamheid van promotionele producten staat voor functionaliteit en voor kwaliteit van materiaal en verpakking.” Van der Veen spreekt namens het gehele management van Xindao als hij zegt dat de nieuwe visie voortkomt uit de overtuiging dat ‘we’ de afgelopen decennia slordig zijn omgegaan met planeet aarde en ‘we’ nu echt op de remmoeten trappen omwille van de toekomst van de jongere generaties. Commercieel belang De strategie van Xindao is uiteraard ook geschreven vanuit commerciële belangen. Immers, Xindao is ervan overtuigd dat eindklanten over een jaar of tien in groten getale om functionele promotionele producten zullen vragen. Xindao is daar dan klaar voor. Anderzijds getuigt de nieuwe visie van de zorg voor mens en milieu. De supplier wil MVO op de kaart zetten en binnen de productenindustrie op de troepen vooruit lopen. Xindao wil de community bewust maken van de gevaren die er dreigen als de industrie op de oude voet doorgaat, licht Van der Veen toe. Xindao wil de productenindustrie inspireren en een goede toekomst voor de industrie creëren. Als de industrie doorgaat met vervuilen, roepen overheden en consumenten het einde over de branche af en kan er niet eens meer sprake zijn van een toekomst, laat staan een goede toekomst, maakt hij duidelijk. Waarom wordt er geen collectieve stap, bijvoorbeeld vanuit de EPPA, gezet? Van der Veen: “Hoe kun je dit gezamenlijk aanpakken? Er zijn honderden leveranciers met tienduizenden producten. Waar moet je beginnen? Ieder bedrijf heeft zijn eigen visie en verantwoor- delijkheid. Een EPPA kan hierin niets forceren. Wij houden dit nu dicht bij onszelf.” Investeren in kansen In tegenstelling tot vele andere suppliers kan Xindao zich ook zo’n strategie voor de lange termijn veroorloven. Xindao voelt niet de hete adem van aandeelhouders in de nek. ‘De vrije jongens’ van Xindao zijn geen verantwoording schuldig aan afstandelijke investeerders, die de hand op de knip willen houden uit angst dat de investeringen zich niet op korte termijn terugbetalen, schreven we al in 2011 in het interview naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Xindao. Vandaar dat ze zelf bepalen of, wanneer en hoe ze investeren in hun onderneming. Directielid Sandro van Hellenberg Hubar zei toen in dat interview: “In het Chinees bestaat het woord crisis uit de twee karakters voor gevaar en kans. Wij gaan altijd voor de kans. We blijven investeren in inno- vatie, de kurk waar Xindao op drijft.” En het groene jasje van Xindao kun je ook scharen onder de kop innovatie, inclusief de productenlijn die invulling geeft aan dat nieuwe jasje. Transparantie Om de groene visie handen en voeten te geven heeft Xindao zich o.a. aangesloten bij de Circle Economy, mede opgericht door Xindao’s commissaris Robert-Jan van Ogtrop (die eerder betrokken is geweest bij grote ondernemingen als Bols Wessanen, C1000, Leaf). Multinationals als Akzo, Van Gansewinkel, Philips en DSM zijn lid van deze denktank waarin bedrijven elkaar inspireren en van elkaar leren waar het gaat ommaatschappelijk verantwoord ondernemen. Van der Veen: “We lopen in de pas met grote ondernemingen. Bij Xindao hebben we doelstellingen ten aanzien van materialen, verpakkingen, catalogi, de werkwijze in onze fabrieken, transport en dergelijke geformuleerd. Hele tastbare doelstellingen die voor iedereen zijn te volgen, want transparantie vinden we in het proces heel belangrijk. Elk jaar rapporteren we hoe de stand van zaken is. We zijn niet morgen ineens een ander bedrijf. We ver- anderen gestaag en het hele proces moet in 2020 zijn afgerond. We zijn ons ervan bewust dat dit een ambitieuze doelstelling is.” Daarover gesproken: hoe krijg je de Chinese toeleveranciers van de promotionele productenindustrie zo sustainable als gewenst? Paradoxaal genoeg verwachten ze bij Xindao juist van De 4 stappen van Xindao op weg naar 2020 1: Creating innovative & thoughtful gifts (in 2016 moet minimaal 70% van de collectie bestaan uit functionele promotionele producten) 2: Develop branding to tell the story: XD Design (in 2016 moet minimaal 40% van de collectie bestaan uit XD Design producten) 3: Implement operational excellence throughout the company 4: Focusing on environment & social responsibility (dat geldt voor alle facetten, denk aan alle gebruikte materialen en producten, productie, transport, paperless office, digitale catalogi, groene auto’s etc.) Er is geen toekomst in take, make and waste

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5