PromZ Vak 0-2017
55 2013 - nummer 4 - www.promz.nl Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Wordt lid van het PPP! www.ppp-online.nl Zes jaar geleden kreeg ik bij PPP de bestuursfunctie voor de portefeuille wet,- en regelgeving. Snel daarna werden ook “kwaliteit” en “MVO” daaraan toegevoegd. MVO stond nog in de kinderschoenen. De afgelopen jaren is het een belangrijk onderwerp geworden. -nieuws Onder verantwoordelijkheid van het PPP • deze editie PPP-bestuurslid Stephan van Caulil ‘Ik zoek nog een leuk cadeautje’ De term kwaliteit had te maken met de verschillende certifice- ringen die binnen en buiten onze branche in de belangstelling stonden. Als portefeuillehouder voor dit onderwerp ben ik zo vrij de term “kwaliteit” wat ruimer te interpreteren en te koppelen aan de kwaliteit van het aanbod binnen onze mooie branche. Aanleiding hiervoor is de manier waarop naar onze producten wordt gekeken. Zelf probeer ik de term “relatiegeschenk” zoveel mogelijk te vermijden. Als ik echter iemand ontmoet en vertel dat we promotionele artikelen bedenken, moet ik eerst het woord relatiegeschenk laten vallen voordat mijn gesprekspartner weet wat ik bedoel. Voor iedereen buiten onze branche zijn wij leveran- ciers van relatiegeschenken. En dat stoort me. Bij de betekenis van het woord “geschenk” gebruikt Van Dale woorden zoals “bewijs van eer”, “hoogachting” en zelfs “onderdanigheid”. Dat moeten we niet willen relateren aan de artikelen die we bedenken en leveren. Karin Schaper sloeg bij haar voorwoord in de vorige uitgave van dit blad de spijker op z’n kop door te stellen dat we met de term relatiegeschenk ons zelf in de voet schieten. Het feit dat farma- bedrijven zo kritisch naar onze producten kijken, komt door de manier waarop wij deze presenteren. Geschenkjes heb je in deze tijden niet nodig. Laat staan als je, zoals de farmabranche, zo in de spotlights staat. In plaats van op de artikelen te focussen doen we er beter aan om te kijken wat je met die artikelen kunt doen. Communicatie dus. Je doelgroep bereiken door op een creatieve wijze dragers van boodschappen in te zetten. In onze branche zijn die dragers toevallig producten. We hebben promotionele artikelen bijvoorbeeld nodig als aandenken aan een belevenis, het versterken van een imago en het maken van een belofte en er voor zorgen dat deze in herinnering blijft. Betrek je klanten bij datgene wat je over je organisatie wil vertellen. “Denk ook eens aan mokken”, zag ik onlangs voorbijkomen op Twitter. Hoezo denk ook eens aan mokken? Denk eens aan je klant die niet alleen een mok wil, maar een mogelijkheid om te communiceren. Onze klanten willen in beeld blijven of komen bij hun doelgroep. Wat ga je dan met die mok doen om dat te realiseren? Zolang er beeldmerken van cadeaus met strik en de term “cadeau” voorbij blijven komen, zullen we deze oorlog niet gaan winnen. Ik pleit voor meer creativiteit en de juiste inzet van een promotioneel artikel. Daar ligt onze toekomst. Overigens ligt daar ook het bestaansrecht van de distributeur. De leverancier zorgt voor het product en de distributeur maakt er een uniek, effectief en passend promotioneel artikel van. Daarom hebben we elkaar nodig. Ik stop dit jaar met mijn actieve bestuursfunctie. Het is tijd voor andere mensen met frisse nieuwe ideeën die het stokje over nemen. De portefeuilles, kwaliteit, MVO en wet,- en regelgeving blijven belangrijk. In de (nabije) toekomst moeten we misschien eens denken aan een bestuurslid alleen voor kwaliteit. In dit geval geen kwaliteit gerelateerd aan een certificering maar kwaliteit rond imago. Daar kunnen we nog een oorlog mee gaan winnen. “Doe mij nog maar honderd mokken” zei de klant. “Liefst niet te duur want ze zijn toch maar om weg te geven. Ik plak er verder wel een stickertje met mijn logo op want bedrukken is te kost- baar. O ja, en vergeet u niet er een mooie papiertje en een strikje omheen te doen? “ “Einde” zou je dan zeggen. Stephan van Caulil PPP-bestuurslid
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5