PromZ Vak 0-2017

5 2013 - nummer 4 - www.promz.nl EXCLUSIEF VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN december2013/januari 2014 - nummer 4 2014: bewolkt en zonnig Optimisme bij distributeurs Terugblik op 2013 HenkDuijsters (NewWave): ‘Simpel is al moeilijk genoeg’ EPPA, buigen of barsten? PromZ Vak exclusief voor handelaren in promoti onele producten en diensten 2013 • NR 4 424404_PromZ_Vak.indd 1 13-12-13 09:30 Proactiviteit: hét woord voor 2014 Proactieve mensen nemen meer initiatieven, denken in oplossingen in plaats van in problemen, zijn creatiever met kansen en wijzen minder naar wat er om hen heen allemaal mis is. Ze denken voor- uit en nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag en prestaties. Proactiviteit is meer dan initiatief nemen. Het is verantwoording nemen voor alles wat je doet, zeggen managementgoeroes. Enige jaren geleden raakte het begrip ‘proactief’ in zwang en werd het te pas en te onpas gebezigd. Maar inmiddels klinkt het niemand meer vreemd in de oren en heeft het zelfs een serieuze, waar- schuwende bijbetekenis, zeker in zakelijke settings. Anders gezegd: wie zakelijk niet proactief is, loopt risico’s. Dat geldt voor alle branches, dus ook voor de promotionele productenbranche. De noodzaak van proactief zijn horen we de laatste tijd ook steeds vaker binnen de productenindustrie. “We zien te veel klanten die afwachten. Wees actief. En wees niet bezig met je buurman, maar met je eigen bedrijf. Ga het veld in, be out there. Wie rent heeft een goede boterham, wie stil zit laat geld liggen,” zei Bas Lensen (Lensen Toppoint) in de vorige PromZ Vak. ”Investeer in new business en verlies jezelf niet in de waan van de dag. ‘Nieuwe klanten benaderen? Dat doe ik morgen wel.’ Dat is een dodelijke stelling,” zegt Diederik van Styrum (Xindao) in deze editie. In de terugblik op 2013 (zie pag. 23) hebben distributeurs het ook geregeld over proactiviteit. Uit de recente onderzoeken in opdracht van PromZ onder het opdrachtgevers en distributeurs trekken we ook de volgende conclusie (en wat over distributeurs wordt gezegd, geldt ook voor suppliers…): Je zult als distributeur heel dicht op de huid van je klanten moeten gaan zitten. Zorg dat je relevant bent voor de opdrachtgever. Opdrachtgevers zullen alleen de namen van distributeurs onthouden die kunnen aantonen dat ze werkelijk iets te bieden hebben dat aansluit bij hun behoeften. Er valt in 2014 genoeg te verliezen, maar er valt nog veel meer te winnen door distributeurs die actief een onderscheidende positionering kiezen. Afwachten tot opdrachtgevers zich spontaan bij je melden is in 2014 echt geen optie! Evenmin dat bestaande klanten de relatie zomaar continueren. Proactiviteit lijkt ook binnen de productenbranche hét woord voor 2014. En waarom ook niet? Er zijn ergere dingen… Wij wensen u een proactief nieuw jaar. Een 2014 vol voorspoed en geluk, zowel privé als zakelijk! Promz Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 e-mail: info@hetportaal.com hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: 075-6475747 Hans Janssen Advertentie-acquisitie, Tel: 075-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic, Tel: 075-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Eefje van Doorn Vormgeving en dtP: SDA Print+Media Aryen Bouwmeester druk: SDA Print+Media Amsterdam Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5