PromZ Vak 0-2017

z 41 2013 - nummer 4 - www.promz.nl (advertentie) 8 afgelopen jaren wel meer bewust van geworden, maar er is nog een weg te gaan. Begrijpen is één, er iets mee doen is iets anders. In de jaren dat ik voorzitter was, heb ik onderschat hoe indivi- dueel men in deze branche nog is. Iedereen kijkt voornamelijk in zijn eigen keuken. Men moet echt nog leren om ook letterlijk over de eigen grenzen heen te kijken.” Twee belangrijke taken Van der Velde: “Twee belangrijke taken van de EPPA zijn het lob- byen in Brussel en Europees marktonderzoek. Dat gebeurt niet of nauwelijks, omdat er geen geld voor is. De suppliers in de Supplier Steering Committee hebben met elkaar tonnen geïnvesteerd en activiteiten ontplooid, bijvoorbeeld op het gebied van de certifi- ceringen en gedragscodes. Maar dat kan zo niet doorgaan. Zeker niet temeer er leden zijn, ofwel nationale brancheorganisaties, die nog niet eens hun jaarlijkse lidmaatschap van 3000 euro kun- nen betalen. Daar kun je toch niet op bouwen? Daar moet toch een oplossing voor komen? Zoals de situatie nu is blokkeren de leden in feite de noodzakelijke verdere ontwikkeling van hun eigen Europese belangenvereniging.” Poulis: “Je moet geen verenigingswerk doen om een schouder- klopje te krijgen. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik zelf wel trots ben op een aantal wapenfeiten. Zo heb ik het aantal leden van de EPPA van zes naar twaalf gebracht, en ook een sponsormodel opgezet. Meer leden en sponsors betekent immers ook meer draagvlak en meer geld in kas.” Van der Velde: “Maar het is toch eigenlijk schokkend dat er maar 12 landenorganisaties lid zijn – waarvan er ook nog maar eens een paar echt professioneel opereren – en dat er naar verhou- ding maar weinig suppliers en distributeurs lid zijn van hun eigen nationale verenigingen.” Poulis: “De EPPA-leden vertegenwoordigen zo’n 3400 bedrijven, terwijl we uit onderzoek weten dat er in totaal in Europa zo’n 28.000 suppliers en distributeurs actief zijn.” Van der Velde: “Daarmee is toch wel bewezen dat de huidige structuur van de EPPA niet voldoende werkt.” Alternatief model Poulis en Van der Velde voelen veel voor een alternatief à la het Amerikaanse model van de PPAI, de Promotional Products Association International, gevestigd in Texas. De PPAI (niet te ver- warren met de commerciële ASI - Advertising Specialty Institute – dat is te vergelijken met de PSI) telt maar liefst 10.800 leden, dat zijn suppliers en distributeurs uit verschillende staten. De PPAI hanteert daarmee een businessmodel dat geld in het laatje brengt, maakt Poulis duidelijk. De PPAI kan zo werk bieden aan 60 man en ook nog eens aan zo’n 15 man in Washington die het lobbyen op zich nemen. De PPAI is daarmee een organisatie die professioneel de belangen van de promotionele producten- industrie kan behartigen, licht Poulis toe. Naast lobby, houdt de PPAI zich als overkoepelende brancheorganisatie door heel

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5