PromZ Vak 0-2017

40 D e EPPA (European Promotional Products Association)  moet die stem zijn. Daartoe is de EPPA ook opgericht - in 1999 als overkoepelende federatie van de natio- nale brancheorganisaties van suppliers en distributors in de Europese promotionele productenindustrie. Van oudsher zijn (een aantal van) de nationale brancheorganisaties dus de leden van de EPPA. Of dat model in het Europa anno nu stand kan houden is de vraag. Invloed van Brussel PromZ Vak zette Hans Poulis, met ingang van 2014 niet langer voorzitter van de EPPA, Stef van der Velde (Giving Europe) als lid van de EPPA Supplier Steering Committee en André Noordwijk (BeGlobal) als bestuurslid van het PPP om de tafel om hun mening te peilen. Ze maken duidelijk dat er meer mensen en middelen nodig zijn om de EPPA goed werk te kunnen laten doen. Want dat er een organisatie als de EPPA nodig is, staat als een paal boven water, benadrukt Poulis. Brussel bepaalt al voor 80 procent wat wel en niet mag in het promotionele productenvak, daar helpt geen moedertje lief aan. Reden waarom de branche zich moet laten kunnen horen tot in Brussel om zich daar hard te kunnen maken om voor de branche nadelige besluitvorming tegen te gaan, maakt Poulis duidelijk. “Denk alleen maar aan de beperkingen voor de tabaksindustrie, en recentelijk de kwesties met betrekking tot de farmaceuten of quota en anti-dump maatregelen. Dat zijn al een paar voor- beelden van de invloed van Brussel op het functioneren van bedrijfstakken, ook die van ons.” Over eigen grenzen kijken Na vier jaar EPPA-voorzitter te zijn geweest (en vijf jaar voorzitter- schap van het PPP) heeft Poulis de missie en de boodschap van de EPPA al tig keer verwoord. Niet zelden tegen dovemansoren, lijkt het. Want er zijn nog altijd groepen en individuen binnen de branche die denken dat het met ‘Brussel’ niet zo’n vaart zal lopen. Poulis: “Eendracht maakt macht - de industrie is zich daar in de Voor de ePPA wordt 2014 een cruciaal jaar. het is hoog tijd dat de ePPA slagvaardiger wordt. en daar is meer geld en meer mankracht voor nodig. er wordt hard aan gewerkt om dat voor elkaar te krijgen. Want voor een professionele promotionele productenindustrie is een krachtige, europese stem broodnodig. teKst: KARIN sChAPeR fOtO: luzAN VeeNeNdAAl EPPA 2014: buigen of barsten… Stef van der Velde: ‘Doormodderen is geen optie.’ Hans Poulis: ‘Men moet echt over eigen grenzen heen kijken.’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5