PromZ Vak 0-2017
z 33 2013 - nummer 4 - www.promz.nl 8 H enk Duijsters (51) kwam een kleine tien jaar gele- den als interim-manager bij New Wave terecht en is er niet meer weggegaan. Naast zijn gezin en zijn paarden is New Wave de derde passie in zijn leven. Duijsters: “Zowel binnen mijn gezin als bij New Wave is mijn motto: vast- houden door los te laten. Ik heb mijn kinderen altijd veel vrij- heid gegeven en doe dat ook met mijn medewerkers. Je ziet het bijvoorbeeld aan mijn bureau. Managers die graag willen controleren hebben altijd stapels papieren om zich heen. Bij mij ontbreken die.” De belangrijkste taak van een directeur, vindt Duijsters, is de goede mensen om zich heen te verzamelen. Niet alles zelf willen doen. Dat zijn aanpak werkt, blijkt volgens Duijsters uit het lage personeelsverloop bij New Wave Textiles. “Wie hier werkt, gaat niet snel meer weg.” Supplier of the Year Dit jaar won New Wave de vakprijs Supplier of the year. Het is de directe aanleiding voor een interview. Duijsters is oprecht blij met de prijs. “Het voelt als een bevestiging dat we met New Wave de goede koers varen. Uiteraard hebben we het gevierd. En we kre- gen opvallend veel felicitaties van relaties. Leuk!” Om eraan toe te voegen dat het vak een lichte doch hardnekkige neiging heeft zichzelf kleiner te maken dan nodig is. “We spreken van ‘dozen- schuivers’ en ‘de handel’. Of we doen alsof prijzen uit het vak zelf, zoals Supplier of the Year, niet veel voorstellen. Maar daarmee doen we onszelf tekort. Dat collega’s en andere mensen uit het vak New Wave Textiles tot beste leverancier van het jaar hebben gekozen, voelt als een erkenning voor onze strategie en visie.” Die strategie en visie veranderden met de komst van Duijsters in 2004 niet wezenlijk. Wel kwamen er accentverschillen. Zo lijfde New Wave Textiles, dat zich als onderdeel van de internationale New Wave Group op de verkoop van promotioneel textiel in de Benelux richt, een aantal uit de retail bekende kledingmerken in, waaronder Craft. Waarmee meteen een van de belangrijkste trends in promotioneel textiel is benoemd. Duijsters: “De kwaliteit van promotioneel textiel gaat richting retailkwaliteit. Dat moet ook, omdat mensen zich steeds informeler kleden. Privé trekken we tegenwoordig zonder problemen een mooie polo aan die we van een relatie hebben gekregen.” Een andere trend is dat promotioneel textiel functioneler wordt. “Een paar jaar geleden was polyester bijna een vies woord. Dat riep beelden op van glimmende broeken die nauwelijks adem- den. Maar het polyester van vandaag is niet meer het polyester van vroeger. Juist in kleding die intensief gebruikt wordt, valt de keuze nu vaak op materialen die deels uit polyester bestaan.” Partners worden New Wave Textiles heeft twee type klanten. Enerzijds bedrijfs- kledingspecialisten, die vaak niet actief zijn op het gebied van promotionele producten. Daarnaast is er de relatiegeschenkmarkt waar New Wave ongeveer de helft van zijn omzet realiseert. Voor beide type klanten geldt dat Duijsters graag een partnership aangaat. Dat klinkt als een cliché, en dat zou het ook zijn als De New Wave Group heeft de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling doorgemaakt. De beloning kwam dit jaar, toen de textielspecialist werd verkozen tot Supplier of the Year. In gesprek met directeur Henk Duijsters: “Op hun vrije zaterdag trekken mensen tegenwoor- dig gerust een polo aan die ze van een relatie hebben gekregen. Dat zegt veel.” ‘Simpel is al moeilijk genoeg’ Henk Duijsters (New Wave): winnaar
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5