PromZ Vak 0-2017

z 27 2013 - nummer 4 - www.promz.nl Terugblik op 2013: Distributeurs kruipen nog dichter tegen eindklant aan zal worden, wekt niet echt verbazing, al is 50 procent wel erg hoog. Het maakt duidelijk dat de klantloyaliteit afneemt. Maar loyaliteit bestaat nog wel degelijk in onze branche. Alleen zul je daar als distributeur harder voor moeten werken.” tim hoen, Joosten Promogifts: “We zijn redelijk brutaal. Aan gevestigde belangen of reputaties heb ik geen boodschap. Elke klant die we kunnen pakken, daar gaan we voor. We zijn allemaal concurrenten van elkaar en zo moeten we ons ook gedragen. De markt staat ook open voor zo’n benadering. Als ik vroeger een bedrijf belde kreeg ik vaak te horen dat men niet geïnteresseerd was. Men had al een leverancier. Tegenwoordig krijg ik vaak als antwoord: “Laat maar zien wat je kunt”. eindklanten zijn minder loyaal. geldt dit ook voor distributeurs richting suppliers? edwin Bouman, WOt-P: “Naar onze leveranciers zijn we juist loyaler geworden. Ik geloof in nauwe samenwerking en elkaar een stuk omzet gunnen.” Jolanda Koedood en Nathan harder, Novelties: “We hebben het aantal suppliers teruggebracht en werken met preferred partners. Het voordeel is dat we daardoor gunstige inkoopafspraken heb- ben kunnen maken, wat onze marge ten goede is gekomen.” lex van den Bosch, Allgifts: “Suppliers zien steeds meer in dat wij in een behoefte voorzien. En omdat wij hard groeien doen ze graag zaken met ons. Waardoor wij kritisch kunnen zijn naar suppliers. We zijn erg loyaal en kiezen voor leveranciers die qua strategie maar ook in techniek dicht bij ons staan. Ik heb alle vertrouwen in 2014 en denk dat wij de groei van 2013 kunnen herhalen.” eindklanten gebruiken internet om zich te oriënteren maar bestellen weinig via het web. hoe ziet u de rol van internet in de branche? edwin Bouman, WOt-P: “Over de opkomst van internet ben ik kritisch: onze branche wordt wel erg transparant waardoor het lastig is om aan bepaalde producten nog iets te verdienen. Er zijn leveranciers die niet alleen prijzen tot achter de komma maar ook artikelnummers op de website zetten. Zo maak je het klanten wel erg makkelijk om het goedkoopste product te vinden. Als ik een aanvraag krijg en de afnemer wil een prijs waarvoor ik het niet kan doen, bedank ik vriendelijk voor de eer. Er zijn grenzen.” lex van den Bosch, Allgifts: “Toen wij net op de markt waren, hadden veel concurrenten het moeilijk met ons. Via suppliers hoorde ik dat wij de markt kapot zouden maken met veel te lage prijzen. Die geluiden zijn verstomd. Men accepteert ons en beseft dat het online gedeelte gewoon realiteit is geworden.” marcel harskamp, Pacor Pamero: “Met internet doen wij weinig. Hoe verkoop je een custom made product via het web? Dat zie ik niet.” tim hoen, Joosten Promogifts: “Ik geloof niet in internet als transactiemedium. De klanten die je via het web krijgt, gaan meestal voor de laagste prijs. En die krijgen ze op internet ook te zien tenminste, als ze 10.000 stuks afnemen. Maar dat staat er alleen nooit bij... Deze branche moet het hebben van het per- soonlijke contact en een goed eerlijk advies. Bovendien zijn de mensen die bij eindklanten op internet de producten zoeken niet de mensen die ook beslissingsbevoegd zijn en er zit altijd een logo op dus ruilen is niet mogelijk! Eigenlijk dus best logisch dat er in onze branche weinig via internet besteld wordt.” 9 (advertentie) Klantloyaliteit bestaat nog steeds. Je moet er alleen harder voor werken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5