PromZ Vak 0-2017

z 23 2013 - nummer 4 - www.promz.nl 8 Promz Vak liet ook dit jaar onderzoeken hoe de branche ervoor staat. hebben distributeurs veel last van de economische crisis? hebben zij hun marktbenadering veranderd door de moeilijke omstandigheden? en hoe verhouden zij zich tot suppliers? We vroegen mensen uit het vak te reageren op een aantal uitkomsten uit het onderzoek. het zijn vijf distributeurs (Joosten Promogifts, Allgifts, Novelties, WOt-P, gifthouse) en één supplier (Pacor Pamero). Distributeurs kruipen nog  dichter tegen eindklant aan Terugblik op 2013 60 tot 70 procent van de ondervraagden ervaart ‘grote tot zeer grote’ effecten van de crisis. hoe komt u door de recessie heen? tim hoen, Joosten Promogifts: “Ik was door de negatieve ver- halen een beetje bang voor wat 2013 zou brengen, maar het is me erg meegevallen, we zijn zelfs positief het ziet er prima uit en we groeien nog steeds ieder jaar.” marcel harskamp, Pacor Pamero: “Wij hebben in 2013 slechter gedraaid dan in 2012. Dat was verwacht. Voor 2014 hoop ik op licht herstel. Ik denk dat distributeurs harder worden geraakt dan sup- pliers, die vaak ook over de grens actief zijn. Vergelijk ik de Duitse en Nederlandse markt dan zijn er grote verschillen. In Duitsland is veel meer handel dan in Nederland. Binnen de suppliers vermoed ik dat specialisten, zoals wij, beter door de crisis komen dan gene- ralisten. Ik merk dat distributeurs nu nadrukkelijker voor ons als specialist kiezen. Ze kiezen voor kwaliteit en service.” lex van den Bosch, Allgifts: “Wij verkopen bijna alleen via inter- net en dat gaat erg goed. We zijn het afgelopen jaar met 20 tot teKst: RutgeR VAhl 30 procent gegroeid. Onze omzet groeide door nieuwe klanten maar vooral doordat bestaande klanten meer zijn gaan bestellen. Zestig procent van onze orders worden gedaan door klanten die al eerder een bestelling deden.” Jolanda Koedood en Nathan harder, Novelties: “De crisis is nog niet voorbij. De markt is traag en wacht af. Farmaceuten doen niets meer, maar die klap hebben we vooral gevoeld in 2012. Communicatieafdelingen worden gesaneerd, wat maakt dat vaste contactpersonen hun baan kwijtraken en hun vervangers veel minder ingevoerd zijn in relatiegeschenken. Met als gevolg dat men vaak veel te laat bestelt. Als we iets positiefs moeten zeggen dan is het dit: bedrijven weten dat ze relatiegeschenken nodig hebben. Men blijft inkopen, alleen zijn de orders wel klei- ner en wacht men langer af. Kerstartikelen zijn overigens een ander verhaal. Die markt is beduidend beter en we kunnen nu al voorspellen dat we in 2014 waarschijnlijk ook weer een goed seizoen kunnen draaien. Voorspellingen over relatiegeschenken in 2014 zijn een stuk lastiger!”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5