PromZ Vak 0-2017

z 19 2013 - nummer 4 - www.promz.nl (advertentie) 9 Het Promz Opdrachtgeversonderzoek 2013 is onder 243 opdrachtgevers gehouden in okto- ber 2013. Deze opdrachtgevers vormen een representatieve afspiegeling van het totale opdrachtgeversbestand in de Nederlandse markt voor promotionele producten. Het PromZ Distributeursonderzoek 2013 is in november 2013 gehouden onder 101 distributeurs die een representatieve afspiegeling vormen van alle bekende distributeurs in Nederland.Beide onder- zoeken werden via internet uitgevoerd door marktonderzoekbureau One Question. De uitkomsten van de onderzoeken maken in ieder geval dui- delijk dat de concurrentie tussen de distributeurs in 2014 verder zal toenemen. Deels zal dat in de vorm van prijsonderbiedingen gebeuren. Maar opdrachtgevers hechten ook waarde aan een goed productaanbod, dat zich kenmerkt door originele producten. Dat is al jaren een door vele opdrachtgevers geuite behoefte. Wie daar een goed antwoord op heeft, kan scoren in 2014. Maar een goed productaanbod is niet voldoende, je zult als distributeur ook heel dicht op de huid van je klanten moeten gaan zitten. Budgetbeslissingen worden pas op het laatste moment genomen en wie dan het dichtst bij het vuur zit, zal er het meeste uit kunnen halen. Je moet er dan wel voor zorgen dat je als dis- tributeur relevant bent voor de opdrachtgever. Want meer dan ooit zal elke opdrachtgever in het komende jaar bewerkt worden door een toenemend aantal distributeurs. Die opdrachtgevers zullen alleen de namen van distributeurs onthouden die kunnen aantonen dat ze werkelijk iets te bieden hebben dat aansluit bij hun behoeften. Er valt in 2014 genoeg te verliezen maar er valt nog veel meer te winnen door distributeurs die actief een onder- scheidende positionering kiezen. Afwachten tot opdrachtgevers zich spontaan bij je melden is in 2014 echt geen optie! Proactief zijn en je onderscheidend positioneren, dat zijn belangrijke ‘stepping stones to success’. Wachten tot opdrachtgevers zich spontaan bij je melden is in 2014 echt geen optie! Distributeursonderzoek 2013: branche durft weer positief te zijn

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5