PromZ Vak 0-2017
z 17 2013 - nummer 4 - www.promz.nl Van de opdrachtgevers geeft tweederde aan zelden of nooit promotionele producten via internet te kopen, eenderde doet dat regelmatig of vaak. Opvallend genoeg is daarin in 2013 geen enkele verandering opgetreden ten opzichte van 2012. Het mag dan zo zijn dat tussen de 30% en 40% van de opdracht- gevers zegt nog nooit gehoord te hebben van IGO en Van Helden, rond een derde van de opdrachtgevers zegt deze twee distri- buteurs wel van naam te kennen en rond een kwart geeft aan er ook wel bij te kopen. Daaruit blijkt dat IGO zich zonder meer marktleider mag noemen, op de voet gevolgd door Van Helden. De andere distributeurs, als WOT-P, Novelties en BeGlobal, volgen op - behoorlijke – afstand. Distributeurs en hun suppliers Hoe zit het met de keuze van suppliers door distributeurs? Tabel 18 laat zien dat websites van suppliers door de distri- buteurs als verreweg de belangrijkste bron van informatie worden beschouwd als het gaat om hun oriëntatie op suppliers. Gemiddeld koopt een distributeur in bij tenminste 10 verschil- lende suppliers (tabel 20). Net als hun opdrachtgevers kijken distributeurs bij de supplier-keuze ook naar de originaliteit van de aangeboden producten, maar de service die een supplier biedt speelt een net zo belangrijke rol. Prijs komt met enige afstand op de derde plaats (tabel 19). 70% van opdrachtgevers koopt vrijwel nooit online De distributeurs laten zich niet onbetuigd als het gaat om het gebruik van internet: 94% heeft een eigen website en in drie- kwart van de gevallen laten distributeurs hun gehele aanbod op die website zien. Van die groep biedt ruim 40% aan opdrachtge- vers de mogelijkheid om online bij hen te bestellen. Opvallend is dat kleinere distributeurs die mogelijkheid vaker bieden dan grote distributeurs (tabel 21). Ruim een kwart realiseert hier- mee de helft of meer van de totale omzet (tabel 22), maar bij de helft van de distributeurs gaat het op dit moment nog maar om maximaal 10% omzetaandeel van internetbestellingen. Van de opdrachtgevers geeft tweederde aan zelden of nooit pro- motionele producten via internet te kopen, eenderde doet dat regelmatig of vaak. Opvallend genoeg is daarin in 2013 geen enkele verandering opgetreden ten opzichte van 2012 (tabel 7). Als distributeurs hun aanbod op hun website zetten, doet zich natuurlijk de vraag voor of er nog wel behoefte bestaat aan een gedrukte catalogus. Van de distributeurs geeft nog maar een derde aan dat de gedrukte catalogus binnen hun bedrijfsvoering een belangrijke rol speelt (tabel 17). Een afnemend percentage van de opdrachtgevers (12% in 2013) oriënteert zich nog het liefst via de gedrukte catalogus, maar een groeiend percen- tage van de opdrachtgevers (inmiddels 36%) wil zich het liefst alleen maar via de website van de distributeur op het aanbod oriënteren. De rest prefereert een combinatie van gedrukte catalogus en website. Driekwart van de distributeurs denkt dat hun opdrachtgevers die combinatie van gedrukte catalogus en website prefereert, minder dan een kwart denkt dat de opdracht- gever alleen maar via de website geïnformeerd wil worden: daarmee onderschatten de distributeurs toch enigszins de rol van de internet-catalogus. Wat te doen in 2014? Wat betekenen de uitkomsten van het PromZ Opdracht- geversonderzoek 2013 en het PromZ Distributeursonderzoek 2013 voor de branche? In de eerste plaats kunnen distributeurs de gang van zaken in hun eigen bedrijf spiegelen aan de onder- zoeksuitkomsten. Doe je het (relatief) goed vergeleken met de anderen of doen anderen het beter? Wat kun je nog verbeteren als distributeur in je eigen aanpak van de markt? 8 Distributeursonderzoek 2013: branche durft weer positief te zijn
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5