PromZ Vak 0-2017

14 Distributeursonderzoek 2013: branche durft weer positief te zijn 16 Distributeurs: grootste bedreigingen voor branche, 2012-2013 2013 2012 n= 85 % 105 % Dalende marges/prijzenoorlog/dumpprijzen bij collega’s 37 32 Economische crisis/bezuinigingen bij opdrachtgevers 25 29 Online verkoop/online aanbiedingen 11 - Rechtstreekse levering van suppliers 6 10 Teveel partijen op de markt 6 - Toetreding buitenlandse partijen op de Nederlandse markt 5 - Wetgeving/overheidsmaatregelen 4 6 18 Belangrijkste informatiebron voor distributeurs bij hun   oriëntatie op suppliers, naar omzetklasse distributeur Allen < 0,5 mln 0,5 - 1 mln 1 – 2 mln 2+ mln n= 101 49 16 12 12 % % % % % Website 37 40 40 43 34 Persoonlijk bezoek 25 14 52 33 33 Catalogus 15 18 6 8 25 Beursstand 8 8 6 8 8 20 Aantal suppliers waarvan distributeurs producten afnemen,   naar omzetklasse distributeurs Allen < 0,5 mln 0,5 - 1 mln 1 – 2 mln 2+ mln n= 101 % 49 % 16 % 12 % 12 % 1 of 2 12 16 6 - - 3 tot 5 14 20 - 8 8 6 tot 10 29 33 38 17 8 11 of meer 45 31 56 75 84 Totaal 100 100 100 100 100 21 Kunnen opdrachtgevers via website van distributeur bestellen?   Naar omzetklasse distributeurs Allen < 0,5 mln 0,5 - 1 mln 1 – 2 mln 2+ mln n= 69 36 9 11 7 % % % % % Ja 42 53 22 27 25 Nee 58 47 78 73 75 Totaal 100 100 100 100 100 22 Aandeel internetverkopen binnen totale omzet 2013   van distributeurs die deze verkoopmogelijkheid bieden n= 29 % Tussen 0 en 10% 48 10 tot 25% 21 25 tot 50% 3 50 tot 75% 17 75 tot 100% 10 Totaal 100 17 Rol gedrukte catalogi voor distributeurs, 2012-2013 2013 2012 n= 101 % 121 % Gedrukte catalogi spelen voor ons bedrijf een zeer belangrijke rol 8 11 Gedrukte catalogi spelen voor ons bedrijf een tamelijk belangrijke rol 27 25 Gedrukte catalogi spelen voor ons bedrijf een tamelijk onbelangrijke rol 44 42 Gedrukte catalogi spelen voor ons bedrijf geen enkele rol 21 22 Totaal 100 100 19 Belangrijkste criterium bij de selectie van suppliers door distributeurs, naar omzetklasse distributeurs 2013 < 0,5 mln 0,5 - 1 mln 1 – 2 mln 2 – 5 mln n= 101 49 16 12 8 % % % % % Originaliteit/creativiteit van de aangeboden artikelen 23 20 26 51 26 De service die de supplier biedt 22 16 31 17 25 Prijs van de aangeboden artikelen 14 20 6 8 - Breedte van het assortiment 13 8 25 - 25 Het contact met de accountmanager van de supplier 9 10 12 8 8 Andere redenen 9 14 - 8 - De omvang en soliditeit van de supplier 3 4 - - 8 De mogelijkheid die geboden werd om artikelen met een logo te bedrukken 3 4 - - - Referenties van collega-distributeurs - - - - - Geen van bovenstaande redenen 4 2 - 8 8 Totaal 100 100 100 100 100 23 Oprichtingsjaar distributeurs, naar omzetklasse distributeurs Allen < 0,5 mln 0,5 - 1 mln 1 – 2 mln 2+ mln n= 101 % 49 % 16 % 12 % 12 % 2010 of later 9 10 - 8 8 Tussen 2005 en 2010 20 32 12 8 - Tussen 2000 en 2005 16 14 19 25 25 Tussen 1990 en 2000 20 14 38 17 33 Tussen 1975 en 1990 20 18 19 25 17 Voor 1975 15 12 12 17 17 Totaal 100 100 100 100 100

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5