PromZ Vak 0-2017

z 13 2013 - nummer 4 - www.promz.nl ling van 6,5% in 2014. Je mag aannemen dat bedrijven die echt gaan snijden in hun budgetten, dit in ieder geval al vroegtijdig intern bekend maken, hetgeen overigens niet wil zeggen dat er geen budgetteruggang mogelijk is bij opdrachtgevers die nu nog niet weten hoe het budget voor 2014 zal uitpakken. We kunnen ons ook vasthouden aan de schattingen van de distributeurs: vorig jaar schatten zij hun omzetgroei in 2013 op 2,7%, het werd uiteindelijk 2% groei, een cijfer dat niet zover van de eerdere schatting af ligt. Al met al, wij gokken toch op een lichte groei van de markt in 2014. Klanten kopen niet alleen bij distributeurs Ook de groei van het marktaandeel van de in promotionele producten gespecialiseerde distributeurs speelt mee. Zowel in 2012 als nu ook weer in 2013 geven de opdrachtgevers aan dat het aandeel van de algemene groothandels zoals Makro en retai- lers als de Hema, Bijenkorf en MediaMarkt binnen de budgetten voor promotionele producten (en kerstpakketten) licht aan het teruglopen is (tabel 8). Distributeurs moeten er wel rekening mee houden dat bijna 60% van de opdrachtgevers niet alleen bij gespecialiseerde distributeurs inkoopt, maar ook bij andere aanbieders van producten die voor promotionele doeleinden kun- nen worden ingezet. Veel klanten weten nog niet waar ze gaan inkopen Hiermee komen we op de vraag hoe het met de leveranciers- trouw zit. Tabel 3 laat zien dat opdrachtgevers niet alleen in onzekerheid verkeren over hun budgetten in 2014, ruim de helft geeft ook nog eens aan nu nog niet te weten bij wie in 2014 de promotionele producten ingekocht gaan worden. Dat is het hoogste percentage sinds jaren. Een op de vijf geeft aan volgend jaar in ieder geval deels met nieuwe leveranciers te gaan wer- ken. Slechts ruim een kwart stelt dat in 2014 weer bij dezelfde leveranciers zal worden ingekocht als in 2013. Dat alles geeft aan de ene kant veel mogelijkheden voor distributeurs om nieuwe klanten te winnen, aan de andere kant wordt er door hun concurrenten natuurlijk ook aan hun eigen klanten getrokken. De gemiddelde opdrachtgever is bovendien met meer distributeurs gaan werken dan voorheen (ruim een derde heeft in 2013 nieuwe leveranciers ingescha- keld, zie tabel 2), wat mede tot een daling van het gemiddelde orderbedrag heeft geleid (tabellen 10 en 11). Dat maakt het leven alleen maar lastiger voor de wat grotere distributeurs die gewend waren op contractbasis te werken met een beperkt aantal grote opdrachtgevers. Het onderzoek geeft aanleiding tot de verwachting dat er steeds minder grote contracten zullen komen waarbij één distributeur alles levert wat de betrokken opdrachtgever nodig heeft (behoudens waar het gaat om grote Europese contracten). 30% van distributeurs ontevreden over liquiditeit Wat het zakendoen ook niet gemakkelijker maakt in de pro- motionele productenbranche, is de financiering. Ongeveer 30% van de distributeurs is niet tevreden over de beschikbaarheid van liquide middelen die voor de bedrijfsvoering nodig zijn, een kwart geeft ook aan dat de beschikbaarheid van liquide middelen in 2013 is verslechterd. De grotere concurrentie legt bovendien druk op de marges. Hoewel ruim 40% van de distributeurs redelijk 8 Ongeveer 30% van de distributeurs is niet tevreden over de beschikbaarheid van liquide middelen die voor de bedrijfsvoering nodig zijn. de grotere concurrentie legt bovendien druk op de marges.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5