PromZ Vak 0-2017
12 Distributeursonderzoek 2013: branche durft weer positief te zijn 10 Distributeurs: gemiddeld orderbedrag van opdrachtgevers t.o.v. voorgaand jaar, 2011-2013 2013 2012 2011 n= 90 % 121 % 94 % Ons gemiddelde orderbedrag is in 2013 hoger geworden 24 22 26 Ons gemiddelde orderbedrag is in 2013 gelijk gebleven 24 30 24 Ons gemiddelde orderbedrag is in 2013 lager geworden 52 48 50 Totaal 100 100 100 12 Distributeurs: tevredenheid over behaalde marges, 2011-2013 2013 2012 2011 n= 101 % 121 % 99 % Zeer tevreden 4 7 10 Enigszins tevreden 39 44 57 Niet tevreden, maar ook niet ontevreden 33 26 14 Enigszins ontevreden 19 17 18 Zeer ontevreden 5 6 1 Totaal 100 100 100 13 Distributeurs: uitstaande debiteuren, naar omzetklasse distributeurs Allen < 0,5 mln 0,5 - 1 mln 1 – 2 mln 2+ mln n= 101 % 49 % 16 % 12 % 12 % Minder dan 15 dagen 8 10 6 8 - 15 tot 30 dagen 29 35 19 17 - 30 tot 45 dagen 42 41 51 42 67 45 tot 60 dagen 14 10 12 33 25 Meer dan 60 dagen 6 2 12 - 8 Ik weet het niet 1 2 - - - Totaal 100 100 100 100 100 9 Oordeel distributeurs over economische crisis, naar omzetklasse distributeurs Allen < 0,5 mln 0,5 - 1 mln 1 – 2 mln 2+ mln n= 101 % 49 % 16 % 12 % 12 % Ik zie absoluut geen verbetering in 2014 12 8 12 8 25 Ik denk dat de branche het ergste gehad heeft 42 43 70 33 34 Ik verwacht dat de branche aardig zal bijtrekken in 2014 11 16 6 - 8 Ik durf geen voorspelling te doen waar het met de branche naar toe gaat in 2014 35 33 12 59 33 Totaal 100 100 100 100 100 11 Distributeurs: aantal klanten t.o.v. voorgaand jaar, 2011-2013 2013 2012 2011 n= 101 % 121 % 96 % Ons aantal klanten is in 2013 groter geworden 41 44 54 Ons aantal klanten is in 2013 gelijk gebleven 31 34 26 Ons aantal klanten is in 2013 kleiner geworden 28 22 20 Totaal 100 100 100 7 Het bestellen van promotionele producten, relatiegeschenken en/of kerstpakketten via internet door opdrachtgevers, 2011-2013 2013 2012 2011 n= 243 % 176 % 201 % Nooit 29 29 68 Een enkele keer 39 39 21 Met enige regelmaat 20 20 6 Vrij vaak 9 9 3 Altijd 3 3 2 Totaal 100 100 100 8 Rol verkoopkanalen voor opdrachtgevers, 2012-2013 gespecialiseerde premiumleveranciers Algemene groothandels specifieke winkels 2013 2012 2013 2012 2013 2012 n= 215 % 176 % 215 % 176 % 215 % 176 % Koopt in bij deze leverancier 85 86 61 60 59 65 Kopers n= 183 151 129 106 125 114 Rol is in 2013 toegenomen 13 15 2 3 12 9 Rol is in 2013 onveranderd gebleven 76 73 77 79 79 74 Rol is in 2013 afgenomen 11 12 21 18 9 17 Totaal 100 100 100 100 100 100 14 Koopgedrag opdrachtgevers, volgens distributeurs, 2012-2013 2013 2012 n= 96 % 109 % Opdrachtgevers kopen minder van dezelfde producten 62 66 Opdrachtgevers kopen goedkopere varianten 39 44 Opdrachtgevers kopen niets meer 24 22 Opdrachtgevers kopen andere producten 20 23 15 Distributeurs: hun schatting inzake het belang van Europese certificering voor eindgebruikers, naar omzetklasse distributeurs Allen < 0,5 mln 0,5 - 1 mln 1 – 2 mln 2+ mln n= 101 % 49 % 16 % 12 % 12 % Zeer belangrijk 8 6 - - 25 Enigszins belangrijk 22 14 25 25 34 Niet belangrijk, maar ook niet onbelangrijk 35 38 38 58 25 Enigszins onbelangrijk 18 20 19 17 8 Zeer onbelangrijk 10 14 12 - - Ik weet het niet 7 8 6 - 8 Totaal 100 100 100 100 100
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5