PromZ Vak 0-2017

z 11 2013 - nummer 4 - www.promz.nl ‘Klein’ en ‘groot’ zijn betrekkelijke begrippen in de markt voor promotionele producten. Ruim de helft van de distributeurs behaalt in 2013 een omzet tot een half miljoen euro, een op de zes zit op een omzetniveau tussen een half miljoen en een miljoen euro. De rest komt hoger uit maar er zijn maar weinig distributeurs die een omzet van meer dan € 5 miljoen behalen. Er blijkt overigens geen relatie te bestaan tussen het aantal jaren dat een distributeur actief is en de omzetklasse (tabel 23). Met een goed gedoseerde personele bezetting kunnen ook kleinere distributeurs, jong of oud, een uitstekende boterham verdienen als ze maar actief reageren op de ontwikkelingen in de markt. Distributeurs positief over 2014 Als distributeurs gevraagd wordt naar hun verwachtingen voor 2014, dan laten ze zien dat ze optimistische ondernemers zijn: ruim 70% denkt dat hun omzet volgend jaar zal stijgen, 16% verwacht in 2014 dezelfde omzet te behalen als in 2013 terwijl maar 13% uitgaat van een omzetdaling in 2014. Gewogen naar omzetklasse verwachten de distributeurs dat ze in 2014 een gemiddelde omzetstijging van een kleine 6% zullen realiseren. Is dat een realistische verwachting? Distributeurs die in 2013 met een omzetdaling werden geconfronteerd, zullen zo hun twijfels hebben, maar distributeurs die het in 2013 goed deden, twijfelen niet aan dat groeipercentage. Dat hangt ook samen met het oor- deel van de distributeurs over de economische crisis: ruim 40% denkt dat de promotionele productenbranche het ergste heeft gehad, 11% denkt dat de gehele branche aardig zal bijtrekken in 2014 terwijl maar 12% denkt dat er in 2014 (nog) geen ver- betering zal plaatsvinden. De rest, ongeveer een derde van de ondervraagde distributeurs, waagt zich niet aan een voorspelling over het economische klimaat in 2014 (tabel 9). Desondanks: de teneur is zonder meer positief. Een andere vraag is of de budgetontwikkelingen bij de opdrachtgevers de optimistische verwachtingen van de distri- buteurs over het jaar 2014 wettigen. Tabel 1 maakt duidelijk dat in 2013 de nodige opdrachtgevers gestopt zijn met het gebruik van bepaalde soorten promotionele producten. In veel gevallen zal daar bij de opdrachtgevers weinig bloed uit vloeien omdat bin- nen het totaal van hun marketinginspanningen er toch al sprake jaren sprake is van een vrij geringe rol van dergelijke premiums (tabel 6): het lijkt er op dat die opdrachtgevers denken dat je het ook wel een jaartje zonder promotionele producten kunt stellen. Tegenover een door distributeurs gerapporteerde groei van 2% in 2013 staat een door opdrachtgevers aangegeven bud- getteruggang van 4% over datzelfde jaar. De cijfers inzake de verwachtingen voor 2014 lopen nog meer uiteen: opdrachtge- vers, voor zover ze al inzicht in hun budgetten voor 2014 hebben, denken over 6,5% minder budget voor promotionele producten te kunnen beschikken in 2014. Daar tegenover staat dat de dis- tributeurs rekenen op een omzetgroei van bijna 6%. Is daar een verklaring voor? Ja, er zijn zelfs meerdere verklaringen. In de eerste plaats blijken opdrachtgevers minder vaak over vaste budgetten te beschikken. Medio oktober 2013 weet ruim 20% nog niet hoe het totale budget voor promotionele producten in datzelfde jaar 2013 zal uitpakken. Niet minder dan 80% weet in oktober 2013 nog niet hoe het budget er voor 2014 uit zal zien. De 20% die het wel weet komt op de hiervoor genoemde budgetda- 8 Vooral de wat kleinere distributeurs rapporteerden vaker omzetgroei in 2013 dan de grotere distributeurs en ze zijn ook positiever gestemd over de toekomst.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5