PromZ Vak 0-2017
10 Distributeursonderzoek 2013: branche durft weer positief te zijn 1 Opdrachtgevers: ingekochte promotionele producten 2012-2013 2013 2012 n= 243 % 165 % Relatiegeschenken 50 62 Kerstpakketten/eindejaarsgeschenken voor personeel/relaties 59 57 Reclameartikelen 58 71 Premiums 35 39 3 Opdrachtgevers en hun leverancierstrouw 2006-2013 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 % % % % % % % % Ik blijf volgend jaar met dezelfde leveranciers werken 28 28 52 54 59 25 33 30 Ik ga volgend jaar deels met dezelfde, deels met andere leveranciers werken 20 34 14 10 17 25 32 35 Ik ga volgend jaar voor het grootste deel of helemaal met andere leveranciers werken - 2 3 4 2 3 3 1 Ik weet nog niet hoe de leverancierskeuze volgend jaar zal uitpakken 52 36 31 32 22 47 32 34 Totaal 100 100 100 100 100 100 100 100 5b Geholpen bekendheid van distributeurs n= Nooit van gehoord Ken ik alleen van naam Ooit iets bij besteld In 2013 iets bij besteld IGO (Post) 243 % 33 34 28 7 Van Helden 243 % 39 35 24 4 Be Global 243 % 53 35 8 4 Novelties 243 % 54 35 10 2 WOT-P 243 % 56 30 11 3 Intercédé 243 % 63 33 3 2 Webo 243 % 65 27 5 4 Stravers 243 % 66 25 7 3 Compacon 243 % 67 24 6 4 Promit Ter Haar 243 % 68 25 5 3 Cow Company 243 % 69 27 4 - Interimage 243 % 69 23 7 2 Benito 243 % 71 24 3 2 XLConcept 243 % 73 23 2 2 Kop & Schouders 243 % 75 21 4 1 Gemaco 243 % 79 14 2 5 Alpha Impex 243 % 80 17 3 - 4 Door opdrachtgevers genoemde redenen voor mogelijke distributeurswisseling in 2014 n= 49 % Originaliteit/creativiteit van de aangeboden artikelen 65 Prijs van de aangeboden artikelen 45 Breedte van het assortiment 43 De service die geboden werd 12 De mogelijkheid die geboden werd om premiums met ons logo te bedrukken 6 Het contact met de account manager 6 De omvang en soliditeit van het bedrijf 2 Referenties van andere afnemers - Een andere reden 16 Geen van bovenstaande redenen 2 5a Top 15 meest bekende distributeurs (spontane bekendheid), 2011-2013 2013 2012 n= 243 % 176 % 1 IGO (Post) 12,8 15,3 2 WOT-P 9,9 8,0 3 Van Helden 8,6 13,6 4 Be Global 6,6 6,3 5 Makro 5,3 10,8 6 Compacon 4,9 7,4 7 Novelties 4,9 5,7 8 Gemaco 4,1 6,8 9 Intercédé 4,1 - 10 Benito 2,9 3,4 11 Knegt en Leeflang 2,9 2,8 12 Kop & Schouders 2,9 1,7 13 Webo 2,5 2,3 14 Eurogifts 2,1 - 15 Robitex 2,1 - 2 Inschakeling nieuwe leveranciers in 2013 door opdrachtgevers Kerstpakketten en/of eindejaars- geschenken Relatie- geschenken Reclame- artikelen Promotionele producten n= 243 % 243 % 243 % 243 % Ja 24 34 38 34 Nee 76 66 62 66 Totaal 100 100 100 100 6 Verwachte rol van premiums en reclameartikelen binnen totale marketinginspanningen van opdrachtgevers, 2011-2013 2013 2012 2011 n= 243 % 176 % 193 % Huidige rol is gering en zal in 2014 gering blijven 42 42 49 Huidige rol is gering maar zal in 2014 groeien 6 4 7 Huidige rol is gemiddeld en zal in 2014 gemiddeld blijven 15 22 23 Huidige rol is gemiddeld maar zal in 2014 geringer worden 2 5 3 Huidige rol is gemiddeld maar zal in 2014 groeien 2 2 3 Huidige rol is groot en zal in 2014 groot blijven 3 4 3 Huidige rol is groot maar zal in 2014 geringer worden 1 2 - Ik weet nog niet waar het naar toe zal gaan in 2014 29 19 12 Totaal 100 100 100
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5