PromZ Vak 03-2013

z 9 2013 - nummer 3 - www.promz.nl 9 Pieter Boonekamp misschien wel toe naar een situatie waarin we overnight kunnen drukken en leveren,” lacht hij. Avenue, dat zijn de kwalitatief hoogwaardige geschenken, met aandacht voor design en packaging. Avenue kent merken als Parker, Waterman en Rotring, PF’s eigen merk Marksman en tal- loze producten die alleen bij PF te krijgen zijn. Label is de catalogus voor promotioneel textiel, met o.a. het high end merk Elevate, ontworpen door PF Concept. Ondersneeuwen Met die drie werelden, zoals Boonekamp het noemt, is PF Concept als het ware niet meer één supplier, maar drie gespecialiseerde suppliers tegelijk. PF profileert zich daarom ook niet langer als de generalist, maar als de multispecialist. En niet meer met één dikke catalogus waarin artikelen ondersneeuwen en onvindbaar zijn, maar met drie catalogi waarmee distributeurs de drie lijnen overzichtelijk kunnen presenteren aan eindklanten. Boonekamp: “De drie werelden hebben niet dezelfde waarden. Als we ze alle drie onder het merk PF Concept op de markt zouden brengen, zou alles verwateren. Dan worden we niet gezien als de beste in gifts en ook niet als de beste in het goedkope segment of in promotioneel textiel. Het gaat ons er niet om dat we de grootste zijn. Groot is geen argument. En dat we een global player zijn, is ook niet interessant voor distributeurs in Nederland. We willen het handelskanaal bewijzen dat we ons onderscheiden met onze producten en de beste zijn in de segmenten die we coveren met Label, Avenue en Bullet. Daarom zijn we over gegaan op drie afzonderlijke catalogi om te benadrukken dat we nu een mul- tispecialist zijn. Misschien dat we dat niet goed genoeg hebben uitgelegd. In ons eigen enthousiasme zijn we misschien wat te snel gegaan. We zijn ook niet helemaal goed begrepen omdat we de nieuwe strategie niet in één keer foutloos hebben neergezet. We liepen bijvoorbeeld een slagje achter wat betreft packaging bij de Avenue-producten. En een aantal producten dat in Bullet had moeten staan, stond in de Avenue-catalogus.” PF Concept is nu enige maanden verder op de nieuw ingesla- gen weg en heeft de schoonheidsfoutjes inmiddels recht gezet, benadrukt Boonekamp. De supplier gaat voor een herkansing. Boonekamp: “We zijn nu een half jaar verder. We hadden die zes maanden nodig om bij te schaven, eerlijk is eerlijk. We hebben nu de prijsstructuur en de assortimenten goed onder controle. Wat betreft aandeelhouders en het management in Europa is er nu ook weer rust en stabiliteit. Ook dat vind ik een onderdeel van het positieve signaal dat we willen uitzenden.” Opties Dat PF Concept ook de beste wil zijn in het goedkopere segment, klinkt veel distributeurs (nog) vreemd in de oren. Boonekamp: “Hoe probeert KLM te vechten tegen Ryanair? Met Transavia. Hoe vecht Renault tegen de Koreaanse automerken? Met Dacia. En Renault blijft de groep met dat sterke merk en goede imago. Wij geloven dat we als PF Concept die drie labels goed in de markt kunnen zetten.” “We hadden twee opties,” gaat hij verder. “Of we gingen ons concentreren op onze geschiedenis om te proberen weer de beste en enige speler te worden in gifting of we gingen investeren in die drie groeimarkten. We hebben voor de laatste optie gekozen. We willen ook in het goedkope segment een prominente rol gaan spelen, en dat is voor de markt even wennen. Maar ik denk dat we dat kunnen. Daarom moeten we zeker ook in dat segment investeren.” Over investeren zei Serge Mertens in het begin van dit jaar dat het hoofdkantoor van de supplier tegenwoordig in Pittsburgh zit, waar in overleg met Europa de grote lijnen worden bepaald. “Amerika brengt ons veel goeds,” zei Mertens toen. “Onze Amerikaanse collega’s hebben vorig jaar een heel goed jaar gehad, mede door enkele mooie overnames. Ze zijn onze financiële support bij het lanceren van honderden nieuwe producten, neem Bullet, en het beheren van de voorraden. Het is goed dat onze klanten weten dat wij die zekerheid hebben.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5