PromZ Vak 03-2013

8 S erge Mertens, directeur Benelux van PF Concept, lichtte in PromZ Vak in het begin van dit jaar de nieuwe strategie van PF Concept toe. In die strategie spelen de drie productgroepen Bullet, Avenue en Label een cruciale rol. “Die drie productgroepen hebben we eigenlijk altijd al gevoerd,” zei hij toen, “maar alle producten hadden we opgenomen in één catalogus en dat was eigenlijk heel onoverzichtelijk.” Schoonheidsfoutjes Maar de ommezwaai naar drie afzonderlijke catalogi is niet helemaal zonder slag of stoot gegaan. Klanten waren de weg een beetje kwijt. PF zelf maakte schoonheidsfoutjes. Pieter Boonekamp, vice president sales Europe van PF Concept, wil dat graag toelichten. Boonekamp? Die zat toch bij MOB? Klopt. Pieter Boonekamp heeft acht jaar voor MOB gewerkt, respectievelijk in Frankrijk, Spanje en Nederland. Hij verliet MOB als sales directeur dit voorjaar, toen MOB en Giving Europe hadden besloten met elkaar in zee te gaan. Boonekamp: “Ik had andere ideeën over de richting die we op moesten. Ik vond mezelf dan ook niet de aangewezen persoon om MOB in die keuze te begeleiden.” Een concurrentiebeding was geen obstakel, dus kon Boonekamp overstappen naar PF. “Ik wil graag in deze branche werkzaam blijven. Ik hou van deze branche en hoop mijn steentje te kunnen bijdragen in de verdere ontwikkeling.” Vertrouwen Net als Serge Mertens wil Boonekamp ‘een positief signaal’ kwijt. Hij hoopt op navolging van andere suppliers. Dat is goed voor het vak, zegt hij. Goed nieuws, als tegenhanger voor alle sombere verhalen die we horen. Het signaal is dat PF Concept flink aan het investeren is. Dat betekent, vindt Boonekamp, dat PF vertrouwen heeft in zijn rol als supplier en evenzeer in de toekomst van de promotionele productenbranche. Een bewijs? Vorige maand heeft de supplier uit Roelofarendsveen 225 nieuwe producten gelanceerd onder het label Bullet, 6 nieuwe merken onder Avenue en nieuwe artikelen onder het eigen merk Marksman. “Welke supplier had er in september al zoveel nieuwe producten?” vraagt hij retorisch. Er wordt ook flink geïnvesteerd in de printfaciliteiten in Polen (zie pag. 10). Wie Polen zegt, zegt Bullet. In Polen ligt Bullet op voor- raad. Bullet, dat zijn de makkelijke artikelen, de give away’s die door heel veel eindklanten worden gebruikt. Het gaat om hoge voorraden om de prijs laag te kunnen houden. Het gaat om de open producten, die snel kunnen worden bedrukt en afgeleverd op het door de distributeur gewenste adres. De bulk van het assortiment wordt zowel in Amerika als in Europa verkocht. Met de financiële power van de aandeelhouders in de VS kan er dan ook extra groot worden ingekocht. Boonekamp: “Bij Bullet draait het om prijs en snelheid. Waren we een paar jaar geleden nog trots dat we konden zeggen dat we met een dag of 6 konden bedrukken en leveren, nu kan dat al weer veel sneller. En als de klant dat zou willen, moeten we “We willen niet bewijzen dat we de grootste zijn, maar dat we de beste zijn in de drie assortimenten die we als multi­ specialist voeren,” aldus Pieter Boonekamp, vice president sales Europe bij PF Concept. “We willen graag een positief signaal naar de markt afgeven.” tekst: Karin Schaper foto: Ruud Jonkers Fotografie PF gaat verder als multispecialist

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5