PromZ Vak 03-2013

67 2013 - nummer 3 - www.promz.nl n e w z Eerste resultaten van pilot EPPA MVO Programma De Europese branchevereniging EPPA heeft één enkele Europese standaard op het gebied van MVO ontwikkeld, specifiek voor onze industrie. Door het brede en diepe productassortiment, het inter- nationale karakter en de flexibiliteit heeft de producten industrie voordeel bij een eigen standaard. Sinds medio maart zijn een groot aantal Europese bedrijven begonnen aan de pilot van het EPPA CSR Certification Program (EPPA MVO Programma) met als doel het behalen van het EPPA-certificaat. De deel- nemende bedrijven variëren in grootte en bestaan uit zowel leveranciers als distribu- teurs. De eerste resultaten zijn inmiddels bekend en de eerste conclusies kunnen voorzichtig worden getrokken. Een van deze conclusies is dat bedrijven die reeds een MVO-beleid hebben doorge- voerd in hun organisatie in combinatie met goed gedefinieerde kwaliteitssystemen, duidelijk voordeel hebben bij het imple- menteren van de voorwaarden die het certificeringsprogramma stelt. Eveneens is gebleken dat de verplichte training een zichtbare meerwaarde biedt op het moment dat deze niet alleen wordt gevolgd door het management en de inkopers, maar ook door werknemers van andere disciplines. MVO heeft gevol- gen voor de gehele onderneming en houdt niet op bij de deur van de directie. Eindklanten EPPA heeft het programma ook voorge- legd aan een aantal eindklanten om na te gaan hoe de EPPA het programma kan optimaliseren voor hun doelstellingen ten aanzien van MVO. Een groot aantal van hen reageert positief op het programma, omdat het zich met name richt op het doorvoeren van MVO in de bedrijfspro- cessen. Veel bedrijven zijn gewend om op productieniveau te kijken maar met lange inkoopketens worden andere eisen gesteld. Zij zien dan ook een toegevoegde waarde in de aanpak van EPPA. Aan de andere kant in de supply chain wordt in sommige gevallen minder posi- tief gereageerd. Veel fabrieken, met name in het Verre Oosten, worden dagelijks blootgesteld aan meerdere auditverzoe- ken met als gevolg dat men in sommige gevallen niet of nauwelijks mee wil wer- ken aan de controles. EPPA werkt op dit gebied nauw samen met de verificatie- partners Intertek en Bureau Veritas om deze ‘audit-moeheid’ zoveel mogelijk te beperken. Daarin zal de EPPA certificering zeker een rol gaan spelen. Roadshow Specialists & Friends uitgebreid In de laatste twee weken van januari 2014 trekken de Specialists & Friends weer door Nederland en België voor de 5e editie van hun roadshow. Naast de aanvullingen dit jaar zullen in de komende roadshow ook Promidata en Interall Group te zien zijn. De 15 deelnemende bedrijven zijn Xindao, PSL, The Peppermint Company, Toppoint, New Wave Textiles, Intraco, Senator, Buttonboss, Care Concepts, Business Ball, Logolf, Impliva en Samsonite. In het teken van het 5-jarig jubileum zal de roadshow niet alleen uitgebreid worden met het aantal deelnemers, ook zijn er twee nieuwe locaties (Eindhoven en Antwerpen) aan het schema toegevoegd. Tevens zijn er extra acti- viteiten te verwachten om de roadshow interactiever en leerzamer te laten zijn. (ingezonden mededeling) Rectificatie Trendfactory - Sinner In PromZ Vak nummer 2 van 2013 hebben wij in onze advertentie van het merk Sinner (pagina 14) ten onrechte de suggestie gewekt dat wij exclusief de hele B2B markt vertegenwoordigen voor het merk Sinner. Deze suggestie is onjuist. Wat wij hier bedoelden te zeggen is dat Trendfactory de business partner is van Sinner op het gebied van (eigen) keuze kerstpakketten. Wij bieden onze excuses aan voor de mogelijk ontstane verwarring in deze. Trendfactory BV

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5