PromZ Vak 03-2013

5 2013 - nummer 3 - www.promz.nl EXCLUSIEF VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN oktober 2013 - nummer3 Pieter Boonekamp: ‘Er staat een nieuw PF Concept’ BeGlobal wil entry policy voor distributeurs RobinVogel (ButtonbossGroep): ‘Mag het ietsje minder zijn?’ merken SUPPLIERS bedrijfsprofielen Balpennen en pepermuntjes Een aantal maanden geleden schreven we op deze plek al eens over het gevaar van verkeerd taal- gebruik. Toen ging het over een term als handel die in de promotionele productenbranche vaak wordt gebezigd. Dit taalgebruik, dat ongetwijfeld ook de eindklant bereikt, beïnvloedt op een negatieve manier hoe de buitenwereld over het vakgebied denkt, schreven we. Het haalt de magic rondom het promotionele product weg en devalueert de rol van leveranciers en distributeurs tot dozenschuivers. Omdat het goedkoop klinkt. En juist in deze tijd is elke associatie van de eindklant met goedkoop wel het laatste waar we op zitten te wachten. Kan het dat het taalgebruik het productenvak nu ook op een heel andere manier in de wielen rijdt? De vraag is of we (mede) door het bezigen van de term relatiegeschenken de farmaceutische industrie een vloek over de promotionele producten hebben laten uitspreken… Er wordt gemakshalve maar gesproken van relatiegeschenken als er eigenlijk give away’s of premiums worden bedoeld. Maar relatiegeschenken zijn toch heel andere producten, die niet zijn te vergelij- ken met premiums? Ze dienen andere marketingdoelen als gevolg waarvan aan relatiegeschenken doorgaans een (veel) hoger prijskaartje hangt. Zo wordt de term relatiegeschenk algauw in verband gebracht met duur, te duur en geldverspilling - en zeker in de farmaceutische hoek ook met bevoor- rechten, zo niet omkopen. Terwijl het hier eigenlijk gaat om de inzet van give away’s en premiums als balpennen, notitieblokjes en pepermuntjes om naamsbekendheid op te bouwen en vast te houden. Dat zijn heel betaalbare middelen die bekostigd worden uit het budget waarvan ondernemingen, en dus ook farmaceuten, hun marketing- en communicatiekosten betalen. Ook farmaceuten kunnen immers niet zonder merkimago en naamsbekendheid. De productenbranche is zelf zo slordig. Veel suppliers en distributors grossieren in de term relatie- geschenk en gooien begrippen op één hoop door elkaar: kijk de catalogi, mailings en webshops er maar op na. Toch niet gek dat de eindklant dat dan ook doet? En de klant van de eindklant, en de consument, die uiteindelijk weer de publieke opinie beïnvloedt. Zo’n enorme vaart zal het wel niet lopen, maar waarom zouden we niet gewoon voorzichtig zijn en dus zorgvuldig formuleren. Want je moet er toch niet aan denken dat een andere beroepsgroep het voorbeeld van de farmaceuten gaat volgen… Promz Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: 075-6475747, fax: 075-6284914 e-mail: info@hetportaal.com hoofdredactie: drs Karin Schaper redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Paul Steenhoff, drs Rutger Vahl redactieadres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: 075-6475747 Hans Janssen advertentieacquisitie, Tel: 075-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic, Tel: 075-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Eefje van Doorn Vormgeving en dtP: SDA Print+Media Aryen Bouwmeester druk: SDA Print+Media Amsterdam abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5