PromZ Vak 03-2013
z 45 2013 - nummer 3 - www.promz.nl (advertentie) 9 alleen de klantvraag beantwoord, of ook geadviseerd? “Ik hoor zelf nauwelijks de vraag of ik het op prijs stel als de dis- tributeur met alternatieven komt.“ Hij daagde distributeurs uit om de achterliggende vraag te stellen aan de opdrachtgever: ‘Wat wil je met mijn product bij je klant bereiken?’ “Verdiep je in de vraag: wat gaan ze ermee doen, en wat gaat de con- sument ervan vinden?” Passend alternatief Bureaus als L’eau zijn tenslotte ook niet wekelijks bezig met promotionele producten. Een paar keer per jaar is Boss op zoek naar een passend artikel bij een campagne. “Wij kunnen dan wel bedenken dat we een solar charger willen weggeven aan vijftig- plussers, maar misschien dat specialisten een beter idee hebben.” Boss: “Maar wat ik veel zie, is dat aanbieders niet doorvragen en heel snel met prijzen komen. Dat is wel oplossingsgericht, maar als specialist moet je ook weten wat de doelstelling is. Als je de diepere bedoeling en de achtergronden kent, kun je ook snel handelen. Mocht het bijvoorbeeld niet lukken om de gevraagde artikelen te leveren, dan kun je direct een passend alternatief voorstellen.” De reactie van distributeurs is dan weer dat bureaus ook niet vrijdagmiddag om vier uur moeten bellen, weet Boss. “Maar de wereld veranderen we niet meer. Het moet allemaal sneller, daar is geen oplossing voor. Soms is nog wel ‘ns uitstel mogelijk, maar meestal kan dat niet.” Arend Jan Boss
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5