PromZ Vak 03-2013

z 43 2013 - nummer 3 - www.promz.nl Hoewel ze bij BeGlobal heel trots zijn op de titel Promotional Company of the Year, hechten ze vooral aan de benaming ‘distributeur’. Bij BeGlobal pleiten ze voor het in stand houden van distributeur en supplier als gescheiden professies. BeGlobal pleit voor ‘entry policy’ voor distributeurs A ndré Noordwijk van BeGlobal Promotions legt de focus op ‘distributeur’. “We willen bovenal een hele goede distributeur zijn. We streven er niet naar ook een hele goede importeur te zijn.” Hij zei dit op een meeting voor suppliers, die BeGlobal Promotions eind augustus organiseerde op het kantoor in Waddinxveen. Een select gezelschap suppliers was uitgenodigd. In termen van BeGlobal ging het om partners. Partners hebben een voorkeurspositie boven ‘gewone’ suppliers. BeGlobal werkt met zo’n tien partners. Groei Tijdens de meeting lichtte Noordwijk de plannen voor de komende 5 tot 10 jaar toe. Een belangrijk onderdeel van de groei van BeGlobal en daarmee van de partners – en vice versa - moet komen uit het werken met een CRM-systeem, dat is ontworpen ‘op het lijf’ van BeGlobal. André Noordwijk: “Met behulp van onze eigen software willen we onze leveranciers en onszelf voorzien van informatie over de behoeften die eindklanten hebben. Met dit systeem willen we bijdragen aan ons uitgangspunt dat we willen concurreren op kwaliteit en niet op prijs. Daartoe heb- ben we ook kennis en informatie nodig van de kant van onze partners.” Vertrouwen In dat kader stelde Noordwijk dat wederzijds vertrouwen en een open relatie tussen partijen noodzakelijk is. De roep om openheid lijkt steeds luider hoorbaar. Jaren geleden gaf Compacon met zijn leveranciersdag eigenlijk de aftrap op het gebied van openheid en partnership, BeGlobal doet het nu met zijn meeting voor partners. Tijdens de jurering van de Supplier en Promotional Company of the Year werd ook over dit onderwerp gediscussieerd. Ook BeGlobal wil af van de algemeen heersende opvatting dat suppliers en distribu- teurs elkaars opponenten zijn en elkaar dus moeten wantrouwen. Noordwijk legt de bal wel iets meer bij de distributeurs dan bij de suppliers. Iedereen kan maar distributeur worden en juist het gebrek aan vakkennis voedt het wantrouwen, vindt hij. En suppliers houden de onprofessionele broeders overeind door ze financieel en anderszins, bijvoorbeeld door het bouwen van tekst: Karin Schaper hun websites, te steunen. Het gebrek aan een ‘entry policy’ doet de branche dus geen goed en zorgt ook nog eens voor een slechte reputatie bij de buitenwereld, vindt Noordwijk. Keerpunt Suppliers en distributeurs die op elkaars stoel gaan zitten, dragen ook niet bij aan vertrouwen en openheid, luidt de kritiek vanuit BeGlobal. Als iedere schoenmaker zich bij zijn eigen leest houdt, hoeft niemand voor broodnijd te vrezen. Dan kan iedere partij zijn specifieke vakkennis opbouwen en zonder vrees kennis en informatie uitwisselen. Een situatie die ertoe kan leiden dat het geheel meer is dan de som der delen. Noordwijk vroeg zijn partners nadrukkelijk zich in te zetten om het gebrek aan kennis en vertrouwen te helpen oplossen, al was het alleen maar om de weg open te breken voor het bouwen van major platforms , gezamenlijke promotie van bedrijven en (promotionele) merken richting eindklant en het verbeteren van het imago van de branche bij de eindklant. Noordwijk: “Elk conflict brengt de branche dichterbij een keerpunt dat met name de suppliers zal dwingen de markt te sturen rich- ting betrouwbaardere en professionelere distributeurs.” De aanwezigen kregen ook antwoord op de prangende vraag waarom BeGlobal is gevestigd in roaring Waddinxveen: BeGlobal ligt op 10 minuten lopen van stroopwafelfabriek Markus, waar elke dag duizenden verse stroopwafels van de band rollen… 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5