PromZ Vak 03-2013

z 21 2013 - nummer 3 - www.promz.nl 9 ‘Met elkaar delen van klanten, daar gaat 't om’ Bedrukt bestellen Platenkamp vult nog aan dat het succes van het systeem van de Amerikaanse ASI mede is te danken aan de uniformiteit aan de achterkant, zoals dat heet. Suppliers leveren volgens een bepaalde structuur hun data, zoals prijsstellingen, kortingen, manieren van bedrukken, aan. Met Shop-Xpress onderscheiden wij ons overigens van andere systemen doordat eindklanten de artikelen desgewenst online bedrukt kunnen bestellen, en ze zien direct de prijs die daarbij hoort. De distributeur blijft overigens altijd in charge. Hij bepaalt welke producten van welke suppliers op zijn site zijn te zien, waar de door de eindklant gewenste arti- kelen worden ingekocht en waar ze, zonodig, worden voorzien van bedrukking,” aldus Platenkamp. Hij vervolgt: “Wij zorgen er natuurlijk voor dat de data goed in het systeem van Shop-Xpress komen, hoe ze ook worden aan- geleverd. Want alles wat met data heeft te maken is een van de grootste problemen in de branche. Iedereen doet het anders, en bij het gros van de suppliers zitten ze in een excelletje of, nog erger, gewoon in het hoofd van iemand.” Distributeurs die gaan werken met Shop-Xpress, moeten daar eenmalig zo’n 3000 tot 4000 euro voor neerleggen, los van de jaarlijkse fee. Is dat niet veel in deze tijd? Bas Lensen: “Niet voor de distributeur die Shop-Xpress koopt, want die ziet de toegevoegde waarde ervan. Je moet best wel even een bedrag uit je bedrijf halen, maar je hebt er in één keer een up to date verkoopkanaal voor terug. We zeggen er ook bij dat je naast de internetactiviteiten via Shop-Xpress absoluut je persoonlijke verkoop moet voortzetten. Maar ga gewoon elke dag een uurtje eerder naar de zaak en probeer dat internetkanaal, dat een extra verkooptool is en dus voor extra omzet kan zorgen, aan de gang te krijgen. Wees erbij, wees ermee bezig, optimaliseer het. Het komt bij niemand vanzelf.” “We zien te veel klanten die afwachten,” vervolgt Lensen, “en die dan ook nog ‘ns dit soort initiatieven van suppliers, die proberen de boel vlot te trekken, bekritiseren. Ik zou zeggen, ga ervoor, wees actief. En wees niet bezig met je buurman, maar met je eigen bedrijf. Ga het veld in, be out there. Wie rent heeft een goede boterham, wie stil zit laat geld liggen.” Be out there. Wie stil zit, laat geld liggen Waarom zouden suppliers mee moeten doen aan Shop-Xpress? Bas Lensen: “Omdat ze er nieuwe markten mee aanboren en dus nieuwe klanten kunnen genereren, zeker als Shop-Xpress Europees uitgerold gaat worden.” Hij verwacht naast Nederland vooralsnog veel interesse van zowel suppliers als distributeurs in België, Duitsland en Scandinavië. Waarom zouden distributeurs mee moeten doen aan Shop-Xpress? Bart Platenkamp: “Omdat ze op heel eenvoudige wijze een website kunnen optuigen cq vernieuwen om dienst te doen als showroom, als webshop of een combinatie daarvan. Shop- Xpress zorgt voor extra omzet.” Shop-Xpress draait om de marketing en verkoop van promotio- nele producten via webshops van distributeurs. Shop-Xpress kent 2 varianten, van zeer geavanceerd tot eenvoudig geïntegreerd in de eigen webomgeving: de Turn-Key en de Shop in Site. Turn-Key is een totaaloplossing voor een website met online showroommet uitgebreide mogelijkheden, zoals een content management systeem, het controleren van statistieken met Google Analytics, constante updates, nieuwsbrief integratie, contacten beheren en social media.Turn-Key is geschikt voor starters of voor klanten die kiezen voor één totaaloplossing, klanten die hun huidige site willen vervangen of er thema website(s) bij willen hebben. Shop in Site verschaft de distributeur een online showroom van diverse aanbieders met realtime data en diverse gegevens met betrekking tot de verschillende assortimenten. Shop in Site is geschikt voor bedrijven met een website, zonder een online showroom en shop functionaliteit. (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5