PromZ Vak 03-2013
z 19 2013 - nummer 3 - www.promz.nl Ik hoop eigenlijk ook dat de EPPA Shop-Xpress wil adopteren om het als Europees platform verder uit te bouwen. Als een partij als een EPPA Shop-Xpress breed kan wegzetten in de markt, dan zou dat goed zijn voor de ontwikkeling van de promotionele produc- ten industrie in Europa. Daar ben ik van overtuigd. Ik geloof in schaalvergroting. Dat is goed voor alle partijen.” Versnippering Platenkamp: “Lensen Toppoint participeert bijvoorbeeld ook in Promidata, Trade-Only en CDH, maar we geloven eigenlijk niet dat dit soort externe partijen uiteindelijk zo succesvol kunnen zijn, gewoon omdat de mensen erachter niet alle ins en outs van het vak en de behoeften van de betrokken partijen kennen. Er is nu nog versnippering en het is boeiend om te zien hoe een en ander zich verder ontwikkelt en welk systeem echt overeind zal blijven. Shop-Xpress is gemaakt door mensen vanuit de branche zelf, die alle details van het vak kennen. Daarmee onderscheidt ons systeem zich van de andere.” Niet gespeend van enig commercieel gevoel, stellen Platenkamp en Lensen dan ook dat Shop-Xpress het ideale systeem is om als platform van de branche in Europa te fungeren. “Wij hebben de kennis en het budget om te investeren.” Lensen: “Geen enkel extern initiatief is in onze branche ooit geslaagd. Iemand van buiten, dat blijft altijd een moeilijk verhaal. Vandaar dat wij werken met het motto ‘voor en door’ de markt.” toch al zo goed als volledig via het internet? Nederland is een van de landen in Europa waar veel aankopen via het net plaatsvinden. De consument koopt bij bol.com , dat is diezelfde consument die ook premiums moet inkopen. Met Shop-Xpress zijn distributeurs die bol.com voor hun klanten. Met onze tool maken ze van hun site een shop of een showroom of een combinatie van allebei. Straks is het met Shop-Xpress ook mogelijk om klanten met iDeal te laten betalen,” vertelt Platenkamp. Idealisme Natuurlijk beogen ze er aan te gaan verdienen, “want als we er geld mee verdienen, kunnen we er ook verder in investeren” - maar Bas Lensen en Bart Platenkamp stellen ook met Shop- Xpress een tool ‘voor en door’ de markt neer te willen zetten. Dat klinkt wat hoogdravend en idealistisch, maar ze lijken het serieus te menen. Bart Platenkamp: “Bij Shop-Xpress gaat het om het met elkaar delen van klanten. Door de samenwerking in Shop-Xpress hebben suppliers ieder voor zich meer toegang tot de markt.” Bas Lensen: “Ik geloof in dit systeem, want als eenling ben je niet de markt. We moeten samen willen werken. In onze markt is er een gebrek aan een eenduidig platform. Kijk naar Amerika, daar is dat al wel. Het American Specialty Institute beheert zo’n platform. Het ASI is een commerciële club, en ik denk ook dat een commerciële organisatie een systeem als Shop-Xpress verder moet uitbouwen. 8 Bas Lensen (l) en Bart Platenkamp.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5