PromZ Vak 03-2013

15 2013 - nummer 3 - www.promz.nl z  KARIN SCHAPER Vraag & Antwoord z Verkopen via internet en de klant koesteren. gaat dat samen? dat vraagt sandro van hellenberg hubar (Xindao) aan Erik de Beer (Main sales). in het volgende nummer van Promz Vak de vraag van Erik de Beer aan een vakgenoot en het antwoord, etcetera. Sandro van Hellenberg Hubar: Met Main Sales zijn jullie zijn als geen ander al in een heel vroeg stadium zeer actief gestart met verkopen via de webshop. Een formule waarvan een explosieve groei werd - en misschien nog wel - wordt verwacht. Juist nu horen we weer de geluiden aanzwellen dat de klant van vlees en bloed centraal zou moeten staan. De eindklant zou juist veel meer meer persoonlijke aandacht nodig hebben. Martin de Winter (Hokra) wijst hier nadrukkelijk op. Hij stelde in de vorige nieuwsbrief van PromZ Vak o.a. dat we ons moeten afvragen welke behoefte de opdrachtgever heeft, welke probleem we voor hem moeten oplossen, welke functie het promotionele product (voor hem) heeft, etcetera. Zijn visie lijkt in tegenspraak te zijn met de wetten en eisen van verkopen op afstand en snelle internetcommunicatie. Zie jij als expert verschuivingen in die richting (in positieve of negatieve vorm) in vergelijking met een aantal jaren terug? Erik de Beer: Natuurlijk zien wij ook verschuivingen en niet zo'n klein beetje ook. In de hele wereld zijn er grote verschuivingen door internet en social media. Kijk alleen maar ‘ns wat internet in het Midden- Oosten teweeg heeft gebracht. Ook in onze branche is er veel aan de gang en zien we dat de markt verandert. Begin 2003 zijn wij op internet begonnen en we waren, denk ik, toch wel de pioniers op dat gebied. De transparantie is ons niet echt in dank afgenomen, maar iedereen is er nu aan gewend en weet dat je zonder internet niet veel meer bereikt. Al onze klanten zijn belangrijk en verdienen aandacht, maar er zijn natuurlijk ook de grotere bedrijven die via de Main Sales site binnen komen en deze klanten willen - en krijgen - extra aandacht. Onze internetpositie(ook nu er zoveel concurrenten zijn op internet) is nog steeds een goede bijdrage aan de omzet. Maar ook voor ons geldt dat we niet achterover kunnen zitten en de veranderingen in de markt en de behoefte van klanten in de wind kunnen slaan. In 2008 hebben wij veranderingen doorgevoerd en Main Sales is nog steeds in beweging, want ook dit jaar en komende jaren zijn er weer aanpassingen binnen Main Sales om op de behoefte van klanten in te spelen. Om concreet je vraag te beantwoorden: Opdrachtgevers zijn mondiger en veeleisender geworden. Laten we niet vergeten dat het bij onze opdrachtgevers vaak ook crisis is en het veel moeizamer gaat. Zij moeten er ook harder aan trekken en verwachten van ons toch wel meer service. Dus ook meedenken met de klant is erg belangrijk. In zoverre ben ik het voor een groot deel met Martin de Winter eens, maar buiten internet zouden we niet meer kunnen. Sterker nog, het wordt alleen maar belangrijker. 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5