PromZ Vak 03-2013

z 11 2013 - nummer 3 - www.promz.nl 8 worden bedrukt. Mertens: “Dat is de kracht van deze filosofie, en een groot voordeel voor onze klanten. Waar anders vind je een drukker waar je nog dezelfde dag terecht kunt om je pro- motionele artikelen te laten bedrukken? De producten kunnen rechtstreeks vanuit het aangrenzend magazijn worden gehaald.” Afstanden zijn vervolgens binnen Europa met vrachtwagens relatief snel te overbruggen. Twee tot drie dagen later kan de distributeur in Nederland al over een bestelling beschikken. Als het nodig is dat de zending direct naar de eindklant gaat, is dat ook mogelijk. Fabrieksdirecteur Marek Flaszak legt in vlot Engels uit dat zijn team elk artikel dat aan de collectie wordt toegevoegd eerst uitvoerig heeft getest. “Van alle producten die we op voorraad houden, weten we wat de beste posities zijn voor bedrukking, welke groottes mogelijk zijn, en welke inkten en procedés het gewenste resultaat opleveren.” Anders dan voorheen komen artikelen die niet bedrukbaar zijn niet meer in de collectie voor. “Dat is een mentale verandering in onze organisatie geweest,” vult Mertens aan. “Het uitgangspunt is: is het te bedrukken en hoeveel tijd neemt de verwerking in beslag?” Mertens: “Er is een groot verschil met de lokale drukker. Die moet soms eerst nog testen of een aangeleverd promotioneel artikel wel kan worden bedrukt.” Misprints komen daarom ook vrijwel niet voor bij PF Logo Express. “En mocht er toch iets misgaan, dan is het onze verantwoordelijkheid om dat op te lossen. Als een distributeur zelf een drukker inschakelt en er gaat in die fase iets fout, dan gaat er kostbare tijd verloren. Daarnaast moet hij op korte termijn weer aan nieuwe voorraad zien te komen.” Minder verspilling Fabrieksdirecteur Flaszak heeft een achtergrond in ‘lean manu- facturing’, een methode die gericht is op het verminderen van verspilling in het bedrijfsproces. Pas op het moment dat pro- ducten gedecoreerd moeten worden, gaan ze van het magazijn naar de drukkerij. De fabrieksvloer blijft op die manier zo ‘schoon’ mogelijk, en de kans dat verkeerde artikelen worden verwerkt, is vrijwel nul. Alles is gericht op efficiency; bij de machines staan tafels waarin mallen zijn gemaakt voor de benodigde gereed- schappen en hulpmiddelen. Omdat alles een vaste plek heeft, hoeft de medewerker niet naar z’n spullen te zoeken. PF Logo Express werkt per shift – in de piekperiode drie shifts – met een vaste kern van ruim honderd productiemedewerkers. Flexibel personeel betrekt Flaszak van twee uitzendbureaus die al naar gelang de behoefte op dagelijkse basis extra krachten kunnen leveren. De fabriek staat vrij ver van de bewoonde wereld. Met bussen haalt PF Logo Express z’n mensen op en brengt ze ook weer terug. Flaszak: “We zijn sinds 2011 bij Poznán gevestigd. In 2008 zijn we klein begonnen in Srem, dertig kilometer verderop. Veel van onze werknemers komen daar nog vandaan. Daarom zetten we bussen in.” De werkwijze van PF Logo Express is vanzelfsprekend compliant en de fabriek is ISO-genormeerd. Mertens: “Mensen zijn nog wel eens geneigd om te denken dat in Polen minder strenge regels gelden, maar niets is minder waar.” Aquarium Om de aloude strijd tussen productiepersoneel en kwaliteits­ medewerkers tegen te gaan, heeft Flaszak in het midden van de drukkerij een glazen ruimte gebouwd, bijgenaamd het ‘aquarium’, van waaruit grafisch vormgevers, productieleiders en kwaliteits- controleurs in direct contact staan met de vloer. De drukkerij heeft de mogelijkheid om acht verschillende druktechnieken toe te passen. Tampondruk is met 42,5 pro- opslag en productie

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5