PROMZ VAK 2022-03

Zaden, planten, bloemen, fruit… Échte groene geschenken populairder dan ooit 8 (advertentie) een trein. We zitten nu al op de omzet die we vóór corona in een heel jaar haalden. Mensen willen tegenwoordig graag iets groens weggeven in plaats van plastic prullaria. Bedrukt fruit past perfect in dat duurzame plaatje.” PromoPlants: gepersonaliseerde bloemen en planten Pannenkoekplantjes met een lachend gezicht op het blad, rozen en orchideeën met een logo op de bloemblaadjes… Het in 2022 opgerichte bedrijf PromoPlants ontwikkelde een methode om op de levende bloemen en planten zelf te printen. “Mensen vragen soms of dit de plant of bloem beschadigt”, vertelt Perry Groot Scholten van PromoPlants. “Dat is niet zo, de planten merken er niks van. Maar de ontvanger wordt er wel extra vrolijk van.” Perry en zijn vader Richard zijn al tientallen jaren actief in de bloemen- en plantenbranche. Ze hebben korte lijntjes met de beste kwekers om zich heen, in het Westland. Behalve bloemen en planten met een boodschap, heeft PromoPlants meer verrassende groenconcepten. Zoals de Kokodama, een biologisch afbreekbaar en handgemaakt plantenpotje van kokosvezels, waar een boodschap of logo op aangebracht kan worden. Ook de Wardian is bijzonder; een mini-ecosysteem in een afgesloten pot van gerecycled glas. Twee merken met een goed verhaal die ook nog eens gepersonaliseerd kunnen worden. “Goede communicatie met de klant is belangrijk”, benadrukt Perry. “Bloemen en planten zijn levende producten. Als we een order krijgen, bekijken we met onze leveranciers of de vraag ingevuld kan worden. Dat is vaak het geval. Behalve het bedrukken van de planten, zorgen we dat alles goed verpakt en onder de juiste (klimaat)omstandigheden bij de eindklant terecht komt.” Een nieuwe loot aan de PromoPlants-stam zijn de brievenbuspakketjes. “Daar zijn we recent mee begonnen, omdat er veel vraag naar is. Maar een plantje in een plat doosje, dat is vrij lastig… Daarom hebben we nieuwe concepten bedacht met onder andere luchtplantjes. We gaan dit segment zeker uitbreiden.” PromoPlants, dat zich uitsluitend op de promotionele branche in Europa richt, bestaat nog geen jaar, maar de ontwikkelingen zijn veelbelovend. “We merken dat de populariteit van bloemen en planten de laatste jaren enorm is gegroeid. Mensen worden er vrolijker en positiever van. Je geeft echt een geschenk met een emotie.” Amaryllis, de trots van Vreugdenhil In bloementaal staat de Amaryllis symbool voor trots en bewondering. Dat sluit mooi aan bij het verhaal van familiebedrijf Vreugdenhil Bulbs & Plants. De kwekerij uit ’s-Gravenzande was één van de eerste die begon met het telen van deze bijzondere bloembollen. Het familiebedrijf is uitgegroeid tot één van de grotere in zijn soort, met klanten in de hele wereld, vooral in Europa. Behalve op de retail richt Vreugdenhil zich sinds drie jaar ook op de zakelijke giftmarkt. In deze markt springen drie producten eruit: de Wax Amaryllis als gift, de Amaryllisbol in een doosje PromoPlants Vreugdenhil z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 49

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5