PROMZ VAK 2022-03

8 via de tussenhandel - aan bedrijven. We ontwikkelen voor bedrijven vaak concepten op maat. Daarnaast komen we zelf ook met nieuwe ideeën.” Volgens Thomas is zaadpapier momenteel niet aan te slepen: “Zaadpapier straalt duurzaamheid uit en is makkelijk te personaliseren. De toepassingen en (print)technieken worden steeds breder, en beter. Denk aan confetti van zaadpapier, kalenders, boekenleggers en polsbandjes; zeer gewild in de congres- en evenementenbranche. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van zaadkarton. Hoe mooi zou het zijn om er (verzend) dozen van te kunnen maken?” Brievenbuspakjes hebben sinds corona een vlucht genomen, aldus Thomas: “Heel populair is bijvoorbeeld een opgevouwen jute zakje, een aardeblok van kokos, en zaden voor basilicum- of peterselie. Eventueel kun je nog een presentje bijvoegen. Het assembleren van de dozen wordt gedaan door ons dochterbedrijf Hupackso, waarmee we in 2016 zijn gestart. Hier werken 25 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij vullen en vouwen de doosjes, doen de wikkels om de kweekpotjes, bundelen de zakjes en dat soort werk.” De afgelopen 25 jaar is Corthogreen stap voor stap gegroeid. “Maar de laatste jaren zijn we echt in een stroomversnelling geraakt”, aldus Thomas: “Gezondheid en duurzaamheid nemen duidelijk aan belang toe. Dat merken we niet alleen aan het aantal, maar ook aan het soort bestellingen. Voorheen bestelden klanten vaak ‘gewone’ zaden in ‘gewone’ zakjes. Nu gaat de voorkeur steeds vaker uit naar biozaden en biologisch afbreekbare zakjes.” Bedrukt-fruit: de gezonde weggever Bedrukt-fruit levert, je raadt het al, bedrukt fruit. Eindgebruikers zijn onder meer scholen, overheden, ziekenhuizen, GGD’s en grotere bedrijven die, bijvoorbeeld tijdens open dagen of andere evenementen, ‘groen en gezondheid’ willen uitstralen. Henk Wolswinkel is de oprichter van het bedrijf. Zeven jaar geleden rolde hij in het bedrukte fruit toen hij bij een drukkerij zag hoe appels met eetbaar inkt werden bedrukt. “Na een periode bij deze drukkerij klant te zijn geweest, heb ik me verdiept in het drukproces en ben ik het fruit zelf gaan bedrukken. We drukken logo’s en tekstjes op appels, en ook op bananen en peren. Maar toch vooral op appels, ik denk dat 90 procent van mijn omzet uit appels komt. Die zijn het sterkst en makkelijkst te eten en daardoor het meest geschikt. Daarnaast leveren we sinaasappels en mandarijnen met gepersonaliseerde fruitstickers.” Bedrukt-Fruit verkoopt uitsluitend via distributeurs. Henk: “Het fruit wordt verpakt in kartonnen dozen, fruitkistjes of fruitmanden, die uiteraard ook gepersonaliseerd kunnen worden, en wordt rechtstreeks aan de eindklant geleverd. Daarnaast hebben we kartonnen geschenkverpakkingen voor één, drie, zes of negen appels. Wat ook goed loopt zijn onze ‘appeltje-eitjes’; een doosje met daarin een appel en een hardgekookt ei. Daar kun je natuurlijk allerlei leuks bij bedenken, in de trant van ‘Voor een appel en een ei’ of ‘Dat is appeltje-eitje.” In coronatijd had Bedrukt-Fruit het niet makkelijk: “Alle evenementen werden afgelast. Het was behoorlijk afzien. Maar ik werd er wél creatief van, met de geschenkverpakkingen en de appeltje-eitjes als resultaat. Nu groeien we gelukkig weer als Bedrukt-fruit Tulpen.nl Corthogreen z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 47

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5