PROMZ VAK 2022-03

“Duurzamer dan dit wordt het niet…” Groen, bio, eco, recyclebaar, mvo… verantwoorde premiums veroveren de promotionele wereld. En wat is er nou groener dan planten, bloemen, fruit en zaden? We vroegen negen aanbieders van échte groene producten naar hun handel en wandel in de geschenkenbranche. Zaden, planten, bloemen, fruit… Échte groene geschenken populairder dan ooit DOOR JUDITH MUNSTER Tulpen.nl: jaarrond tulpen in een doosje Hollandse tulpen: altijd leuk om te geven en te krijgen. Zeker tijdens corona waren de vrolijke bosjes niet aan te slepen. Tulpen. nl speelde daar handig op in door de bloemen in een brievenbuspakje of verzenddoos te gaan leveren. E-commerce manager Luc van Saase: “Vanuit onze eigen kwekerij in Roelofarendsveen broeien we jaarlijks 125 miljoen tulpen. Totaal leveren we zo’n 250 miljoen tulpen aan grote supermarktketens en andere retailers in Europa. Onze kracht is dat we een enorm gevarieerd assortiment hebben en altijd kunnen leveren. In coronatijd zijn we consumenten rechtstreeks gaan bedienen vanuit onze nieuwe webshop tulpen.nl. Dat bleek een schot in de roos, ook bedrijven wisten ons in groten getale te vinden. Het unieke aan onze webshop Tulpen.nl is dat we als enige ter wereld jaarrond tulpen leveren, doordat de tulpen buiten het seizoen een speciale temperatuurbehandeling krijgen. Daarnaast kunnen klanten in het najaar, van september tot en met december, bij ons terecht voor tulpenbollen. Onze populairste producten zijn gemengde tulpen, dubbele tulpen en pioentulpen. We kunnen de verpakkingen op verschillende manieren personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk kaartje in de doos of een gepersonaliseerde flyer met daarop de verzorgingstips. Ook het toevoegen van een extraatje is mogelijk, zoals een reep chocola. Verder kunnen we een sticker of sleeve met logo of boodschap aan de doos toevoegen of - afhankelijk van de aantallen - de verpakking naar wens bedrukken. Volgens Van Saase komt inmiddels zo’n vijftig procent van de omzet uit de zakelijke geschenken business. “Na corona is het aandeel brievenbuspakketjes wel wat gedaald. Desondanks is onze ecommerce-tak de afgelopen drie jaar explosief gegroeid. Gezien de stijgende populariteit van duurzame geschenken verwachten we dat de groei uit zakelijke hoek de komende jaren flink doorzet.” Corthogreen: van zaadpapier tot kweeksetjes Corthogreen is gespecialiseerd in het ontwikkelen, produceren en verkopen van zaadgerelateerde producten en concepten. Als zadenbedrijf bestaat Corthogreen al sinds 1888. Na de overname in 1994 door Theo Huntink specialiseerde Corthogreen zich in zaadgerelateerde producten en toepassingen. Zo’n dertig procent van de omzet komt uit promotionele activiteiten. Corthogreen is het enige bedrijf in Nederland, misschien zelfs in Europa, dat zaadpapier produceert. Zoons Thomas en Corné zitten inmiddels ook in het bedrijf. “We hebben grosso modo drie productsoorten”, vertelt Thomas. “Zaadpapier, zaadzakjes en kweeksetjes. Die verkopen we aan retailers en - al dan niet 46

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5