PROMZ VAK 2022-03

9 ‘Het PromZ paviljoen wordt een welkome verrassing op de beursvloer’ (advertentie) Onmisbaar in marketingmix Het Portaal Media, als uitgever van PromZ, ziet echter beurzen nog steeds als een onmisbaar onderdeel in de marketingmix. De tastbare marketing die door onze sector wordt gepromoot, kun je het beste live aan eindklanten presenteren, aldus Swaab. Daarom is er afgelopen maanden gezocht naar vakbeurzen die populair zijn in hun specifieke branche en waar een doelgroep op afkomt die bovengemiddeld gebruik maakt van promotionele producten en relatiegeschenken. De Bouwbeurs, die van 6 tot en met 10 februari plaatsvindt in Jaarbeurs Utrecht, voldoet volledig aan dat profiel. PromZ paviljoen “De bouwsector is een zeer goede klant van onze branche”, vertelt Swaab “Alleen al in workwear en ander textiel gaat jaarlijks heel veel geld om. Ook eindejaarsgeschenken zijn erg belangrijk in de bouw. Daarnaast sponsoren veel bouwbedrijven lokale verenigingen en sportclubs, wat ze graag kenbaar maken met hun logo op diverse producten.” “Daarom is de Bouwbeurs ideaal als eerste testcase voor het PromZ paviljoen. Als dat goed uitpakt hebben we nog meer opties. We hebben al contact met een transport- en een horeca-beurs.” Welkome verrassing “De verwachtingen zijn hoog. Het paviljoen wordt een welkome verrassing op de beursvloer. Alleen al door de omvang van 150 m2 kun je er als beursbezoeker niet zomaar voorbij lopen. Dan zien die bezoekers een grote variatie aan producten die ze niet dagelijks tegenkomen. En daarbij heerst er op en om het paviljoen een levendige dynamiek doordat een dertigtal bedrijven zich actief presenteren.” “Uiteraard zou je natuurlijk ook zelfstandig aan de Bouwbeurs kunnen deelnemen, maar de kosten zijn dan aanzienlijk hoger. Daarbij val je met een stand van 10 of 15 m2 veel moeilijker op tussen de vele stands van 50 tot 200 m2.” Bouwgerelateerde producten Wil je als distributeur aan het PromZ paviljoen meedoen, dan is het wel een vereiste om alleen bouwgerelateerde producten te tonen. Deze trekken eerder de aandacht van de bezoeker en zijn voor de bedrijven in de bouw direct toepasbaar. Een zware beperking is dit niet stelt Swaab en somt ter ondersteuning van die stelling uit de losse pols enkele productgroepen op. “Gereedschap van chocolade zal bijvoorbeeld veel aandacht trekken. Constructie-speelgoed zoals bouwblokken en mini-kraanwagens doen het ongetwijfeld ook heel goed bij de bouwbeursbezoekers. En wat te denken van bedrukt gereedschap als duimstokken en rolmaten. Ga zo maar door: thermoskannen, multi-tools, speakers…. En natuurlijk textiel, zoals bodywarmers, mutsen, handschoenen en sweaters.” Gevarieerd aanbod “Ik denk dat iedere distributeur nog wel meer passende producten kan bedenken.” “Onze doelstelling is om zoveel mogelijk variatie te hebben in het aanbod van de deelnemende distributeurs. Daarom zullen we in eerste instantie kritisch zijn of er geen directe concurrenten van elkaar op het paviljoen staan. Niet dat bedrijven exclusiviteit kunnen claimen, maar we gaan het wel zoveel mogelijk monitoren.” Statistieken indrukwekkend De bezoekersstatistieken die de Bouwbeurs kan overleggen zijn in ieder geval indrukwekkend. De van origine tweejaarlijkse beurs heeft natuurlijk tijdens de coronapandemie ook de deuren gesloten moeten houden, dus moeten we teruggrijpen naar 2019. Bij de vorige editie bezochten ruim 75.000 bouwprofessionals de beurs en de exposanten waardeerden de Bouwbeurs met een 7,6. Verder blijkt uit beursonderzoek dat zo’n 55 procent van de beursbezoekers beslissingsbevoegd is. Huishoudbeurs voor mannen John Swaab: “Deze doelgroep zal zeker ook interesse hebben in promotionele producten en relatiegeschenken die op maat zijn voor hun vakgebied. En nieuwsgierig in cadeautjes en actieve presentaties zijn deze bezoekers sowieso. De Bouwbeurs is niet voor niets wel eens aangeduid als de ‘Huishoudbeurs voor Mannen’. HET PROMZ PAVILJOEN Met een oppervlakte van 150 m2 en de aanwezigheid van 30 zich actief presenterende deelnemers is het PromZ paviljoen zeer zichtbaar op de beursvloer van Bouwbeurs 2023. Iedere deelnemende distributeur krijgt een specialistenunit in de dynamische stand. De gasten wordt natuurlijk een drankje aangeboden in de collectieve bar. z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 39

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5