PROMZ VAK 2022-03

9 Om even duidelijk te maken hoe belangrijk een duurzaamheidsbeleid is. Dat betekent dat duurzame corporate gifting ook veel belangrijker gaat worden de komende jaren. De vraag is er. Maar eerlijk gezegd zijn daar nog weinig concepten voor. Helemaal als je gebruik wilt maken van het distributeursnetwerk. En dat is volgens mij onze kracht. De marge op ons product is net zo goed, zo niet beter als op die pen of die cap. Dan is er de motivatie onder distributeurs ook om ons product aan te bieden aan hun klanten. Bovendien kun je door bomen te giften communiceren dat je in ieder geval als bedrijf iets doet om CO2 te compenseren.” Social enterprise met een purpose Treebytree is opgezet als een social enterprise. In eerste instantie dacht Diederik het concept onder te brengen bij Justdiggit. Maar een NGO kan niet risicodragend investeren in een nieuw concept. Het platform en een organisatie opzetten, vraagt nogal wat. Daarom trok hij Treebytree los van Justdiggit en besloot hij Ton erbij te betrekken. Ze maakten er een eigen entiteit van te maken, maar wel met een duidelijke samenwerking met Justdiggit. “Dertig procent van de winst van Treebytree gaat naar Justdiggit. En de winst voor Treebytree is gemaximaliseerd op 8%. De rest investeren we zelf rechtstreeks in vergroening. Met name deze bedrijfsstructuur sprak me enorm aan. We kunnen hiermee echt impact maken. Dit is het allereerste echt 100% duurzame promotionele product dat een distributeur kan inzetten richting zijn klanten. We zijn dan ook enorm ambitieus. We willen een miljard bomen geplant hebben in 2050.” Wereldwijd uitrollen Die ambitie is alleen waar te maken als Treebytree ook op Europese schaal actief gaat zijn en als het product ook verder uitgebreid zou kunnen worden. Naast de mogelijkheid om hele kleine aantallen bomen te geven kan er ook een bedrijfsbos aangeschaft worden. Die kun je bijvoorbeeld als bedrijf kopen en vervolgens weer ‘doorgiften’. “Het gaat erom dat je het ecosysteem van een land kunt veranderen” stelt Diederik. “We helpen de allerarmste boeren met het vergoenen van hun land. Dat geeft ze weer perspectief en heeft een positief effect op hun inkomsten. Dat je daarmee ook CO2 onttrekt is natuurlijk een mooi gevolg, maar is niet perse ons eerste doel.” Ton valt bij “We hebben natuurlijk het voordeel dat we allebei veel kennis van de markt hebben en ook binnen Europa ons netwerk hebben. We kunnen dit concept dan ook snel opschalen naar Europees niveau. Diederik heeft weer zijn connecties in de VS, dus ook daar zullen we TreebyTree introduceren. Degene die het bedrijf gaat runnen is Dirk Bijl de Vroe, die hiervoor duurzaamheidsmanager bij Stedin was. Hij zal echt voor de operatie verantwoordelijk zijn, terwijl wij veel meer de strategie en de uitbouw proberen te verzorgen. Dat kan ook veel meer vanuit de achtergrond.” Meerdere NGO’s Wanneer het platform eenmaal goed staat en TreebyTree voldoet aan de behoefte in de markt is volgens Diederik de kans groot dat het bedrijf het platform openstelt voor meerdere NGO’s. “Er zijn natuurlijk veel organisaties die vaak de vraag krijgen of ze iets kunnen doen met hun product of dienst als relatiegeschenk, maar die gewoon de kennis en de middelen niet hebben om hier iets mee te doen. Wij kwamen van de week toevallig een NGO tegen die zich bezig houdt met het terugplaatsen van koraal op verschillende plekken in de oceaan. Stel je voor dat wij de experience bouwen rondom een stuk koraal weggeven, hoe mooi zou dat zijn. Het zou me niets verbazen als wij in de toekomst die kant opgaan.” Wie met Diederik en Ton praat over het Treebytree concept, kan niet anders dan enthousiast worden. Ze hebben dit bedrijf echt opgezet vanuit de gedachte iets terug te kunnen doen voor de wereld. Daarbij gebruik makend van de enorme kennis van onze markt. Ik ben er heilig van overtuigd dat TreebyTree een succes gaat worden en dat distributeurs het concept kunnen inzetten om zichzelf op het gebied van duurzame geschenken te kunnen onderscheiden. Kijk voor meer info op www.treebytree.earth “Dit is het allereerste echt 100% duurzame promotionele product dat een distributeur kan inzetten richting zijn klanten.” z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 35

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5