PROMZ VAK 2022-03

(advertentie) 9 De man met twee horloges Onderscheid Zoals gezegd, Kies probeert dingen anders dan anderen te doen. In assortiment, in design maar ook in service. “Laten we even bij de smartwatches blijven. Heb je wel eens zo’n ding gekocht en geprobeerd te installeren? In negen van de tien keer mis je de helft van de functies. Wij maken voor ieder product een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Niet vertaald vanuit het Chinees, maar echt opnieuw gemaakt, zodat je als eindgebruiker optimaal gebruik kunt maken van alle functies. Daarin zijn we echt anders dan onze concurrenten. Daarnaast zijn we een van de eerste partijen in de markt die ook hybride horloges leveren. Laten we voor het gemak maar even zeggen analoge horloges met smart watch functies. In de retail zijn deze nu ‘hot’ dus daar komt langzamerhand ook vraag naar in onze markt. En wat echt helemaal nieuw is, is het duurzame horloge. En dan zeg ik dat heel voorzichtig, want een horloge kan nooit helemaal duurzaam geproduceerd worden, maar er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van duurzame en gerecyclede materialen. Het heeft een solar uurwerk, waarbij de wijzerplaat de zonnecel is. De band is van kurk en jacroki en de kast is van een biobased materiaal. Ook de verpakking is van volledig recyclebaar materiaal. Ook bij dit horloge is de wijzerplaat te bedrukken en de achterzijde te laser graveren of te bedrukken. Dit zijn leuke ontwikkelingen en je hebt weer een verhaal te vertellen richting distributeurs.” Logobeads Een product dat nu echt populair begint te worden verkoopt D.W.F. Nederland onder de naam Logobeads. Dit zijn kralenarmbanden waarin een logo of een naam of allebei gelaserd kan worden. “In het begin heb ik de fout gemaakt ook de merknaam op het product te zetten”, zo vertelt Kies. “Wederverkopers waren hier niet blij mee. Toen ik had besloten die merknaam eraf te halen, begon het product ineens heel goed te lopen. Zo leer ik elke dag nog. Het leuke aan dit product is dat je het volledig kunt personaliseren door de naam van de ontvanger erop te zetten. Bovendien kun je wanneer je dat wilt ook eigen combinaties maken. Maar je kunt ook kralen in je eigen logo kleur laten maken. Dan krijg je dus echt een band op maat. Dat kan al vanaf 100 stuks. Dit jaar gingen na corona natuurlijk ook alle evenementen weer door. En je kunt je voorstellen dat het heel leuk is om zo’n band als toegang te gebruiken. Je kunt deze altijd dragen en dan heb je toch nog die positieve associatie met de organisator van het evenement. Eigen merk en private label D.W.F. Nederland heeft een eigen merk voor zowel consumenten als in de b-to-b markt. De merknaam is Kiber (spreek uit kaiber). Dit zijn horloges in het midden- en hogere segment, vanaf ongeveer 400,-. In de b-to-b markt gaat het vaak om cadeaus voor jubilarissen, verjaardagen en ga zo maar door. Kies: “Daarnaast hebben we het merk Smash, dat eigenlijk speciaal wordt ingezet voor loyaliteitsprogramma’s en keuzeconcepten. Maar het wordt ook rechtstreeks verkocht. In keuzeconcepten is het belangrijk dat mensen een referentie hebben. Ze kunnen opzoeken dat het horloge in de winkel 80,- kost, terwijl ze het binnen dit keuzeconcept kunnen kopen voor bijvoorbeeld 45,-. Dan hebben ze een goede deal. Tot slot doen we ook veel private label. Dus wij maken horloges dat onder een merknaam verkocht wordt. Dat doen we voor grote merken, maar bijvoorbeeld ook voor voetbalclubs. Zoals deze voor ADO. (lachend) Ik ben de enige Ajacied die bij ADO over de vloer mocht komen om over horloges te praten.” z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 31

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5