9 Plastoria, een niche-speler op wereldniveau Hoe zit dat met de Hollandse markt? Lionel: “We hebben goede distributiekanalen in Holland en de loyalty programma’s met onze op retail gerichte producten doen het goed, maar er is meer mogelijk. We doen veel meer zaken in België terwijl dat een veel kleinere markt is dan de Nederlandse. We moeten dus actiever op zoek naar distributeurs, al willen we selectief blijven.” Richard: “Er zijn distributeurs die vooral afwachten waar hun klanten mee komen. Wij hebben een nauwe samenwerking met proactieve distributeurs nodig omdat dit segment storytelling vereist. Neem een paraplu. Een leuke merkloze paraplu voor de promomarkt kost ongeveer 20 euro. Dit betaalt de klant ervoor en de ontvanger krijgt een leuke paraplu. Als de klant voor, zeg, 35 euro een Hugo Boss paraplu koopt die voor 79 euro in de winkel ligt, is dat voor de ontvanger ook daadwerkelijk een cadeau met die waarde. Dus de klant geeft nu een cadeau weg van dubbele waarde voor de ontvanger. Bovendien koopt onze distributeur hem voor ongeveer 17 euro bij ons.” Lionel: “Wij staan middenin de retailmarkt maar hebben de mindset van een bedrijf dat de zakelijke markt bedient. Onze core strength is dan ook dat de ontvanger een cadeau krijgt van een traditioneel retailmerk met grote toegevoegde waarde.” Richard: “Zo had bijvoorbeeld Cacharel onlangs een actie dat als een klant minimaal 100 euro in de winkel spendeerde, een gratis tas en sjaal ter waarde van 135 euro cadeau gegeven werd. Zoiets verkoopt zichzelf natuurlijk, maar dat kunnen we alleen maar doen als het merk een hoge merkwaarde heeft. Normaal gesproken worden promotionele producten speciaal voor de b2b-markt ontworpen en gemaakt, maar onze collectie wordt eigenlijk bepaald door de retailmarkt, waar de prijzen hoger liggen. Je kunt de producten daarom hoger positioneren en in minder grote aantallen produceren. We zijn een niche in de zakelijke markt en kunnen niet echt de competitie aangaan met bedrijven die goedkoop en in grote hoeveelheden produceren. Maar we hebben wel een heel team met designers die nauw samenwerken met de merken en daarom kunnen we voorop lopen in de laatste trends.” Hoe weten jullie deze grote merken aan Plastoria te binden? Lionel: “Ik zal je een voorbeeld geven van een van de laatste licenties die we hebben verkregen: die van Hugo Boss in 2015. Wij doen schrijfwaren en zakelijke geschenken voor hen. Het merk is internationaal nummer één in herenmode en de naamsbekendheid in Frankrijk is 99 procent. Wereldwijd hebben ze licenties verstrekt aan maar zes bedrijven, waarvan wij er dus één van zijn. Waarom? Wij konden hen een distributienetwerk bieden in 80 landen. Bovendien is de kwaliteit van ons design helemaal in hun lijn.” Hoe vrij zijn jullie eigenlijk in het design van zo’n groot merk? “We zorgen natuurlijk dat we volkomen bekend zijn met het DNA van het merk en ook krijgen we altijd algemene input van ze. We worden gebriefd over de trends en de kleuren voor de desbetreffende collectie. Hugo Boss heeft bijvoorbeeld begin 2022 een enorm succesvolle social media campagne gelanceerd om het merk opnieuw te positioneren, met een jongere en meer sportieve uitstraling en een nieuw logo. Ons creatieve team haakt daarop in en gaat aan de slag. Mijn zus heeft de leiding over het designteam hier in Brussel.” Richard: “De wat luxere merken zijn Plastoria’s corebusiness, en dat geeft veel vertrouwen. Er zijn ook veel merk beschermende regels - wat voor mij trouwens niet altijd makkelijk is - maar waardoor onze input wel ingekaderd is.” Lionel: “We zijn niet uit op korte termijn succesjes, we gaan voor de lange samenwerkingen. Omdat we al zo’n 70 jaar werkzaam zijn in deze business zijn we bekend in de industrie. We hebben acht merken en die verzorgen we goed. Het is op dit moment het maximale dat we op een zorgvuldige en professionele manier kunnen verwerken.” Lionel en Michel Wajs z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 23
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5