PROMZ VAK 2022-03

Plastoria, een niche-speler op wereldniveau 8 (advertentie) weten of je van plan bent om binnen afzienbare tijd bij het bedrijf te komen. Dus zo geschiedde. In 2005 ben ik erbij gekomen en ik heb er nooit spijt van gehad.” Wat was het dat je vooral aantrok in het bedrijf? “Ik vond het leuk dat het internationaal georiënteerd was en ik daardoor veel kon reizen en veel mensen zou ontmoeten. Ik vond de producten mooi. Verder speelde mijn band met de mensen die er werken een belangrijke rol: Plastoria is een familie, veel mensen werken hun hele werkende leven hier. Verder was er de prachtige uitdaging om de mogelijkheden van deze niche speler om te groeien te onderzoeken. Dit alles stimuleert nog altijd mijn creativiteit.” Werk je zeven dagen per week of heb je nog andere hobby’s? “Ik begon met zeven dagen per week werken, toen ging ik naar zes, en nu zijn het er vijf en daarin krijg ik hetzelfde gedaan. Ik ben een harde werker maar ik werk om te leven. Ik vind tijd met mijn familie ook belangrijk. Ik heb een vrouw die een eigen carrière heeft, en een jonge dochter en mijn zoon zal in februari geboren worden. Verder lees ik, als afgestudeerd ingenieur, altijd graag over wetenschap om up to date te blijven. Ik ben ook erg geïnteresseerd in politiek.” Lachend voegt hij toe: “sinds kort train ik ook weer een klein beetje in de sportschool.” Wat heb jij toegevoegd aan het bedrijf als derde generatie? “Mijn aandeel in het uitbouwen van het bedrijf zit hemmet name in de opening naar de retailmarkt. Ik had het idee dat veel van de producten die we ontwikkelden ook voor eindgebruikers interessant zouden kunnen zijn. Als een bedrijf een product in onze catalogus ziet voor een derde van de prijs waarvoor het in de winkel ligt, is dat erg interessant natuurlijk. Ik heb voor onze retailtak in 2009 dan ook een apart bedrijf opgericht Distri-Brands. Op dit moment is het bijna net zo groot als Plastoria voor de zakelijke markt is, en heeft het een uitermate positieve impact op elkaar. Dus dat is een grote verandering geweest in de laatste tien jaar.” Richard, wat was jouw voornaamste doel toen je bij Plastoria ging werken? “Ik begon zo’n vier jaar geleden als agent voor Rusland en omringende staten - ik woonde toen ook een aantal jaren in Moskou - en in deze landen heb ik aanpassingen in de bedrijfsvoering doorgevoerd, zoals het versterken van de salesteams ter plekke om nieuwe distributeurs aan te spreken. Vervolgens kreeg ik dezelfde opdracht in een aantal andere landen. Toen ik in Engeland zou beginnen was daar opeens Covid-19. Van de een op de andere dag zat ik vanuit huis te werken terwijl ik normaliter zo’n 80 procent van mijn werktijd reizend doorbracht. Het was best lastig om geen face to face contact met mensen te hebben, terwijl voor deze producten persoonlijk contact juist heel wenselijk is.” Jullie producten zijn op alle continenten vertegenwoordigd. Zijn er wat betreft de verkoop van luxe items grote verschillen tussen de landen? “Ja, in het Midden Oosten zijn ze dol op grote dure producten en blingbling, en dat hebben we in huis. Maar we maken ook een meer ingetogen collectie met een ‘high quality feeling’, en die doet het bijvoorbeeld in Denemarken goed. Er mag de laatste jaren ook in Noordelijke landen wel meer getoond worden dat je iets te besteden hebt. Ook merken werken met grotere, soms oversized logo’s.” Richard Laribij z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 21

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5