PROMZ VAK 2022-03

8 Lionel, kun je iets vertellen over de geschiedenis van Plastoria? “Mijn grootvader is in 1935 als fabrikant van leren producten begonnen. Ik ben van Joodse origine dus mijn familie moest onderduiken in de oorlog, maar na afloop pakten ze de draad weer op. Omdat er na de oorlog gebrek aan leer was, zijn mijn grootouders zich in hun bedrijf gaan richten op goede leerimitaties waaronder skai, een product dat de neef van mijn vader toen importeerde. Hij was in die periode de enige in België die het verkocht. Uit die tijd stamt ook de naam Plastoria, een versmelting van het woord plastic en de naam van de favoriete trattoria van mijn grootvader! Toen mijn vader het stokje in de jaren zeventig overnam, richtte hij zich weer voornamelijk op producten van echt leer en zocht hij toenadering tot de zakelijke markt. In de jaren tachtig verkreeg hij de eerste merklicentie bij Balmain en zo kwamen we bij de luxere modemerken terecht en werden we supplier voor de distributeurs. Het assortiment werd in de loop der jaren uitgebreid van tassen naar schrijfwaren, elektronische apparatuur, paraplu’s en sjaals.” Dekt de naam Plastoria de lading van het bedrijf nog? “We doen al zo’n 90 jaar zaken en volgens mij is het goed om de traditie en bijbehorende naam te behouden, ondanks dat de naam niet meer helemaal representatief is voor wat we doen.” Het moderne in minimalistische stijl gebouwde kantoor van supplier Plastoria ligt in een rustige wijk niet ver van station Brussel Zuid. De sobere inrichting in zwartwit tinten wordt afgewisseld door moderne kunst aan de muur én door een vitrine waarin een in bonte kleuren gespoten skelet voorbijkomende gasten ligt op te wachten. Het handjevol medewerkers dat rustig zit te werken wordt door middel van een glazen wand gescheiden van de werkplaats waar de verpakkingswerkzaamheden plaatsvinden. Het overige personeel zit gebroederlijk – de meesten zijn al jaren in dienst - in de tuin te lunchen. Ondertussen schuif ik aan bij CEO Lionel Wajs en sales director Richard Laribij voor een gesprek over de achtergrond van dit bedrijf in betaalbare luxeproducten. Plastoria, een niche- speler op wereldniveau Hoe was het voor jou om in de voetsporen van je vader te treden? “Dat ging heel geleidelijk. Toen ik klaar was met mijn studie heb ik een paar jaar voor Procter&Gamble gewerkt, dus ik wist al iets van de zakenwereld. Bovendien ben ik erg leergierig dus ik wilde alles weten, van de basis van het proces tot en met de sales. Toen ik het stokje van hem overnam zei mijn vader meteen: ‘jij bent nu in charge, ik geef je alleen advies’, wat ik soms wel en soms niet opvolgde. Mijn grootste angst was dat ik het niet goed genoeg zou doen en dat ik zou falen ten opzichte van het personeel dat hier al zo lang werkte en dat ik al zo goed kende. In tegenstelling tot wat je vaak hoort over familiebedrijven, heeft mijn vader mij heel veel ruimte gegeven om mijn eigen koers te varen. Maar hij blijft betrokken en is hier nog bijna dagelijks een paar uur te vinden.” Was het altijd duidelijk voor je dat je het bedrijf zou gaan leiden? “Ja, ik herkende de unieke kans die het me bood. Ik zag het niet als een last en ik wist ook dat ik het zou kunnen: ik hou van hard werken en ik hou van dit bedrijf. Het gebeurde alleen iets eerder dan ik me had voorgesteld. Toen ik een jaar bij P&G werkte stierf mijn oma en dat was het moment waarop mijn vader tegen mij zei: ik wil geen druk op je leggen maar ik wil nu wel graag van je z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 19

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5